hamradioshop.ro
Articole > Echipamente si constructii radio Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti
Continuarea articolului

Experiente cu rotoare de antena (II)

Tibor Ferencz YO6CBI

In primul rind trebuie sa multumesc acelor colegi radioamatori, apartinand si sexului frumos, care au citit articolul anterior si au comentat lucrarea. In continuare as vrea sa prezint un alt tip de rotor cu acelasi, multiplicator forta insa aici sistemul de actionare al rotorului difera de prima varianta. In prima fotografie se vede rotorul complet:

Dupa cum se vede, la actionarea rotorului am folosit un actuator, din cele folosite la orientarea antenelor parabolice TV. Este ideal pentru acest rotor, fiindca are cateva elemente interesante. In interior are roti dintate din polimer si indeajuns de puternic!

Se alimenteaza la 32V cc. In interior se afla un releu reed, doua microcontacte si un magnet rotund tip neodim cu magnetizare radiala, care la pornirea motorului se invarte in fata releului reed si in acest fel produce impulsuri. (Aceste impulsuri sunt preluate de partea electronica a actuatorului). Cele doua microcontacte sunt pentru siguranta, pentru a impiedica rotirea antenei peste 360 grade. Si partea electronica de rotire are protectie de suprarotire, doar ca aici se face electronic prin programare.

Se vede foarte bine releul reed de culoarea rosie, magnetul rotund, cele doua microcontacte si acel butuc alb, prin care se poate regla capatele de grade chiar de la – 10 la 370 grade Celsius.

In urmatoarea fotografie se va vedea o teava, pe care vin sudate la partea de jos doua bucati de platbanda cu suruburi, cu care vine strans tot sistemul de rotare pe pilon.

Mai departe vine sudat suportul pentru multiplicator forta, si la capatul de sus, tot doua platbande la care vine prins cu suruburi carcasa rulmentilor. Carcasa rulmentilor este confectionata dintr-un motor de pornire pentru masini auto (nu de Dacia HI).

Dupa cum se vede, totul este facut din bucati, insa inca nevopsit!

Cum se vede si pe foto, rulmentul de presiune a fost schimbat pentru alt tip. Aici mentionez ca deasupra rulmentilor se afla capace pentru a proteja rulmentii contra infiltrarii impuritatilor.

Pe partea de sus a rulmentilor cum se si vede (portiunea care a ramas libera), vine o alta teava mai groasa, in care intra portiunea ramasa libera. In cazul de fata diametrul interior de 42 mm. Strangerea se face cu suruburi. Pe ultima fotografie se vede rotorul facut gata, doar inca pe stativ doar in perfecta stare de functionare.

Ca pret:
• multiplicator forta * in jur de 160 RON
• actuatorul 85 RON
• partea de comanda *GBOX V200* 120 RON
• despre rulmenti, depinde de unde se procura, doar cei trei nu vor depasi 50 RON

Ca de obicei munca depusa ramine pe seama constructorului! HI

Cea mai grea piesa a fost carcasa rulmentilor (cel de sus) fiindca necesita prelucrare pe strung. Doar restul lucrarii de subsemnatul.

In filmulet se va vedea rotorul in functiune, inainte de a fii montat pe locul lui.

In continuare as vrea sa prezint partea electronica a rotorului.

Acest *GBOX V 2000* cum si am mentionat, este partea de comanda a actuatorului, pentru pozitionarea antenelor parabolice TV.

Pe spate are 4 conectoare, doua pentru releu reed, si inca doua pentru motor. Se leaga firele (daca se cere atunci se da un reset prin telecomanda si apara cifra 000), se apasa butonul telecomenzii spre EST (000), se lasa ca rotorul sa faca 360 de grade (in cazul de fata 648).

Deci pe afisaj va aparea cifra 648. Se imparte in 360 garde, si rezultatul va fi 18.

In cursul rotirii magnetului in fata relelului reed, s-au produs acele impulsuri, un numar de 648 care impartind cu 360, rezulta 18 impulsuri pentru 10 grade.

Plecand de la 000, se lasa sa faca 18 impulsuri care este afisat, se apasa butonul P, apare litera P si 00, se introduce 01, OK si in acest fel acele 18 impulsuri sunt memorate. Se apasa iar butonul, se lasa sa mai faca 18 impulsuri pana cand va aparea cifra 36, iar butonul P se introduce 02 si OK, si in acest fel este memorat P 02. Programarea se face in 10 in 10 grade pina cand se va ajunge la cifra 648 care reprezinta cap de scala si 360 grade.

Deci 18 + 18 + 18 + 18 + 18...

Cind se doreste o rotire sa zicem de la 10 grade (P 01) la 80 grade (P 08), se apasa pe telecomanda butonul P, se introduce 08, OK si antena se va roti la 80 grade, dupa care se va opri automat. Mentionez ca de la P 01 pina la P 09 reprezinta de la 10 grade pina la 90 grade, iar de la P 10 pina la P 36 reprezinta de la 100 grade la 360 grade. In caz de avarie, lipsa tensiune, cablu intrerupt, antena blocata etc (nu se produce acele impulsuri) pe afisaj va apare litera E–2, ceea ce inseamna avarie.

In cutia GBOX–ului exista instructiuni de folosire, programare etc.

Acest GBOX se poate folosi si pentru alte tipuri de rotoare, cu mentiunea ca acel releu reed se poate fi inlocuit cu un micro-intrerupator, doar in orce situatie sa se produca acele impulsuri!

In foto se vede pozitia antenei in diferita situatii - la 10 grade, 40 grade, 90 grade, 180 grade, la 370 grade si in caz de avarie.

Cam asta ar fi in mare, si astept comentarii (negative sau pozitive).

Cu stima si tuturor 73 si 88!

Tibor Ferencz YO6CBI

Articol aparut la 14-1-2014

9949

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (7)  

  • Postat de Niculet Aurel - YO4RSS la 2014-01-14 19:08:14 (ora Romaniei)
  • Da, e o chestie buna.S-ar putea, in funtie de timp(si asa am putin timp),sa ma iau dupa articol.73 Nick.

  • Postat de Doru Zaslo - YO2AMU la 2014-01-15 09:12:53 (ora Romaniei)
  • Nu imi este clar ce este acel multiplicator de forta si unde se poate gasi asaceva.Daca ma poti lamuri,ar fi foartebine. Daca ai pune si o schita ,chiar de mana, ar fi si mai bine! Ideea e foarte buna sa adaptezi ceva existent si sa scoti un lucru necesar. Mai multe amanunte nu strica(de pilda, carcasa rulmentilor...de la ce masina ?)fiindca nu toti suntem specialisti in mecanica.Daca esti multumit de cum merge...felicitari!
    73 de Doru,YO2AMU

  • Postat de Pit - YO3JW la 2014-01-15 14:03:44 (ora Romaniei)
  • Buna Feri
    O multime de lucru puse cap la cap si care permite sa fie folosite.
    Toate bune si frumoase. Functioneaza si asta este important. Ca sa nu se ia cineva de mine ca voi discuta despre suduri, de la bun inceput imi cer scuze!
    Nu ma deranjeaza ca sudurile sunt frumoase sau nu. Ma deranjeaza ideea de sudura! Eu unul nu am in garsoniera din YO3 loc pentru a face constructii, nici pe terasa blocului nu am aces, iar pentru a putea face treaba iti trebuie sa ai si aparatul cu care sa faci suduri + echipamentul de protectie aferent.
    In aceste conditii ma gandesc daca nu cumva, cineva, poate prelua ideile tale si sa incerce sa faca o constructie care sa se poata monta cu bride, suruburi si piulite. Care eventual sa poata fi comercializat chiar sub forma de kit. Complet sau partial. Sunt convins ca pana ai ajuns la aceasta solutie ai avut destule batai de cap. Acum, in principiu, treburile sunt clare. Trebuie un motor de actionare cu sistemul ei de comanda, multiplicatorul de putere(piesa de la piulitele de la rotile de camion), suportul pentru rulmentul de presiune, sistemul de fixare pe catarg si sistemul de prindere a antenei si interconectarea lor. Toate acestea ar trebui regandite ca sa se poata ansambla fara sudura.
    Daca acest lucru se realizeaza sistemul poate fi multiplicat in "tz" exemplare si cine stie, devine un lucru care sa se poata cumpara. Cred ca ar costa mai putin decat sa cumperi aparatul de sudura si anexele.
    Cele de mai sus nu sunt o critica! Am citit cu atentie ambele articole si sunt o multime de idei meritorii. Ramane de vazut daca avem vreun specialist care sa faca un proiect din cele ce au fost prezentate.
    Felicitari !
    Pit

  • Postat de Vasile - YO9FEH la 2014-01-16 03:28:26 (ora Romaniei)
  • Salut Feri !
    Mai baiatule,vad ca nu te lasi !Ai avansat fata de primul articol !Felicitari !
    Pt cultura generala...care este pretul la care poti livra un asemenea rotor ?Poate fi montat la 14m inaltime pe o teava de 1 1/2" si sa roteasca un YAGI cu 9 elemente pt 2m ?
    Astept raspuns si incaodata felicitari !Poate ne auzim odata si in 3705 dimineata la ora 4.00 UTC !
    73 Vasile !

  • Postat de Grig - YO2CFS la 2014-01-16 15:59:21 (ora Romaniei)
  • "Multiplicatorul ala de forta" pare a fi de fapt un reductor planetar.
    Asa sint la majoritatea demaroarelor noi de diesele.
    In ziua de azi e mai ieftin, simplu si rapid sa folosesti un aparat de sudura si un flex (traiasca flexul!!)decit sa
    utilizezi coliere, bride, suruburi si piulite.
    Nu trebuie decit 1 invertor , o masca , un prelungitor , un pachet de electrozi si sudezi unde ai loc.



    Grig

  • Postat de Grig - YO2CFS la 2014-01-16 16:48:45 (ora Romaniei)
  • http://www.lincos.ro/multiplicator-forta
    Gata , l`am gasit!

    Grig

  • Postat de Vasile - YO9FEH la 2014-01-23 16:12:40 (ora Romaniei)
  • Hello Grig YO2CFS !Ai dreptate :cu un flex si un aparat de sudura poti face multe...daca ai simt tehnic si ...pricepere !Nu mai zic de multumirea ca ai facut singur tot ce-ti propui la un pretz ce sfideaza orice concurenta !Si eu am facut in 2009 un redactor HM care acum invarte un KLM tribander cu 4 elemente in 14,21,28MHz si se afla la +12m pe un pilon din tevi telescopice !
    73 vasile !

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Experiente cu rotoare de antena (II)"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact