Trebuie sa mentionez ca totul a inceput acum un an, dupa o furtuna zdreavana care a pus la pamant o poarta facuta din fier, a carei deschidere si inchidere se facea pe baza de electromotoare. Si la mine a smuls un copac din radacini, insa antenele nu au fost afectate, doar la HEXA, o bucata de tigla a taiat un snur, si din aceasta cauza antena este putin dezechilibrata.
Am recuperate acele doua motorase, nestiind ca dupa in jur de 8 luni ele vor indeplini o cu totul alta functie.
Cautind ceva pe internet, am dat de o piesa interesanta care se numeste *MULTIPLICATOR FORTA* si care este folosita la slabirea si strangerea piulitelor la rotile masinilor grele cum ar fi TIR–urile. De aici a plecat idea, daca as cupla acest multiplicator cu motorasul salvat de la casare, ce ar iesi? Acesta are un raport de demultiplicare de 58 la 1. Mentionez ca sunt mai multe tipuri de multiplicator forta, insa eu am ramas la acest tip, fiindca sistemul de blocare este culisabil, de asemenea preturile difera foarte mult de la furnizor la furnizor. Eu am procurat de la http://www.lincos.ro/multiplicator-forta?gclid=CJj33Pmh_LQCFUNa3godBV8AgQ#product_details-1957 din judetul Harghita, com. Zetea la pretul de 180 RON/bucata cu TVA inclus, impreuna cu YO6PAO, fiind luna cadourilor. In foto se vad doar doua piese (inainte de prelucrare). Facind clic pe site, se va vedea intregul pachet, impreuna cu alti multiplicatori.
Pentru finalizarea proiectului am fost nevoit sa apelez la un meserias, strungar, care a confectionat doua carcase de diferite marimi si dimensiuni pentru rulmenti si inca doua piese necesare care se vor vedea pe parcurs. Primul rulment este din seria *30206* care impreuna cu carcasa rulmentului sustine toate greutatea antenei.
Urmatoarea fotografie reprezinta boomul vertical, teava pe care va veni montata antena.
A fost strunjit un stut al carui exterior era de 48 mm. Atat este marimea interioara a boomului vertical, iar partea exterioara de 52 mm. Acest stut este sudat pe acel patrat care vine introdus in partea superioara.
Din lungimea totala al multiplicatorului, partea cu canale, am taiat cu flexul o bucata, a carei lungime era echivalenta cu grosimea rulmentului, astfel axul interior a ramas intact. Bratul de sprijin al multiplicatorului a fost modelat in felul urmator:
Am taiat cu flexul partea de sprijin, rezultand astfel doar partea ce culisa in nervuri, si la aceasta am sudat carcasa rulmentului.
Deci cum se vede, nu rotorul sustine greutatea antenei, ci rulmentul de presiune impreuna cu carcasa. Rotorul in sine este prins cu trei suruburi, unul cel original de 10 mm, iar eu am dat inca doua gauri de 6 mm, pentru siguranta. Sistemul de rotire, adica motorasul este prins cu doua suruburi de 6 mm la rotor.
Dupa cum se vede, au ramas urme vizibile dupa acea furtuna zdravana, dar ele nu influenteaza cu nimic, functionarea fiind perfecta.
A doua carcasa cu rulmentul este din seria 2210K si are urmatoarele caracteristici:
Are bile duble, care permit echilibrarea nelinearitatilor facute pe parcurs, lucrarea nefiind una de fabrica. Rulmentul pe partea interioara este conic si nu drept ca la ceilalti rulmenti.
Pentru acest rulment se foloseste o chiulasa cu filet exterior, iar dupa filet urmeaza o bucata care este conica si se preteaza perfect pentru acest tip de rulment. Chiulasa este taiata in lungime si culiseaza pe axul pe care vine montata. Este fixata exact unde cere situatia (pe ax). Se strange piulita, care impinge rulmentul in jos, astfel incat chiulasa se autostrange pe ax, in cazul nostru pe boomul vertical care va sustine antena.
In urmatoarea fotografie se vede carcasa rulmentului care are o gaura pe margine. Nu serveste la nimic, insa acesta a fost cel mai gros material din care s-a facut carcasa. Nu cred ca va influenta buna functionarea a rotorului! HI
Acest dispozitiv are un singur scop: a mentine antena in pozitie verticala si a elimina acele lucruri mentionate anterior. Aici o sa apara o intrebare: cum va veni prins - pe turn sau pe pilon?
In cazul nostru marimea pilonului este de 40 x 60 cm, iar primul tronson este de 6m. Aici este montat rulmentul cu carcasa de sustinere. Pe marginea carcasei a fost sudata teava patrata de 20x20x2 mm in lungime de cate 20 si 30 cm, atit jos cat si sus. Astfel *bratele carcaselor* se sprijina pe pilon. Pentru siguranta, (numai carcasa rulmentului de jos) sub teava patrata a mai fost sudata o bucata de platbanda care mareste resistenta portanta.
Referitor la partea de cuplare elastica intre multiplicator si sistemul de rotire, aici a trebuit sa apelez tot la strungarul *personal* pentru a confectiona o reductie care consta dintr-un hexagon de 42 mm. Partea exterioara a fost strunjita rotund, lasand 1 cm din partea hexagonala, care se va vedea ca va fi un element important. Partea interioara are doua dimensiuni, cel din partea hexagonala de 25 mm, iar partea opusa de 24 mm la echidistanta.
In partea hexagonala a fost introdus sistemul de rotare al carui ax a fost taiat cu flexul la dimensiunea ceruta de situatie.
In partea opusa in multiplicator surubul permite blocare multiplicatorului la 60/1.
In bucsa respectiva a fost introdusa o bucata dintr-un cheie tubulara de 19 mm, care a fost sudata in citeva puncte.
Acest tip de cheie costa 15 RON.
Partea hexagonala este o piesa importanta, fiindca in timpul rotirii activeaza microintrerupatorul care va furniza impulsurile necesare partii de comanda.
Partea NE-elastica intre sistemul de rotire si multiplicator a fost prinsa cu doua bucati de platbanda din otel, materialul fiind resistent si mai subtire. Prinderea se putea realiza si altfel, doar atunci trebuia apelat iar la strungar, iar pretul ar fi fost mult mai mare. Pe parcurs s-a dovedit ca aceste platbande otelite sunt destul de rezistente si nu necesita alt tip de prindere.
Partea electrica nu pune probleme deosebite, motorasul in sine are frana electrica, deci in momentul decuplarii tensiunii de alimentare, motorasul se opreste brusc, si astfel nu face nici un impuls in plus microintrerupatorul.
Tot sistemul contine doua fire pentru alimentarea motorului si doua fire pentru microintrerupator. Astfel se elimina multe, multe probleme grele!
Eu personal cred ca multi radioamatori au intr-un fel sau altul sisteme de rotare home made, doar ca intimpina greutati la resemnalizarea pozitiei (cu potentiometri, cu magneti etc, etc).
Acest sistem folosit de mine functioneaza mai bine de 2 ani in conditii excelente, chiar si in conditii vitrege de - 30 grade celsius!
Ca sa descriu functionarea, trebuie sa trec in revista trecutul.
Acum trei ani si ceva m-am gindit daca se poate adapta un rotor pentru parabola TV, la rotirea unei antene care nu necesita o rotire mai mare de 180 grade. In cazul de fata DELTA. Modificarea s-a incheiat cu un success deplin. Ideea de a folosi rulmentii prezentat anterior provine de aici.
La acest tip rotor programarea si alimentarea se fac pe un singur cablu de 75 ohmi. Din pacate la sensul de rotire atat spre stanga cat si spre dreapta pe afisaj apar doar niste *betisoare* care indica rotatia... In caz de probleme apare doar un simbol in forma de patrat.
Asta a fost al doilea rotor care functioneaza si in momentul de fata in conditii perfecte. Pentru prima oara am folosit un alt tip de rotor tot pentru antene parabola TV.
In prima fotografie se vede rotorul, in a doua sistemul de rotire cu telecomanda. Acest tip de pozitioner furnizeaza 36 V pentru alimentarea motorului si cele doua contacte pentru senzorul reed care este incorporatin rotor. Astfel cele doua formeaza *o echipa*...
In rotor in fata releului Reed se roteste un magnet rotund cu magnetizare radiala astfel producand doua contacte in 360 de grade. Aceste contacte sunt preluate de electronica din pozitioner si sint memorate. Programand pozitionerul se pot obtine opriri in 10 in 10 grade.
De aici a plecat ideea, ca daca se inlocuieste acel releu Reed cu un limitator, ce se va intimpla?
Totul era perfect, deci se poate elimina acel magnet. Trebuie sa mentionez ca am facut multe incercari pana cind am ajuns aici, fiindca nu am reusit sa procu acel magnet cu magnetizare radiala. Am cumparat de la ELSTAR din Oradea acele relee Reed, care erau functionale doar la magnetizari radiale. In Ungaria un asemenea magnet costa in jur de 700 forint, iar in YO acelasi magnet cu livrare numai prin Fan Curier costa peste 60 RON! Diferenta cam mare. Am ajuns sa folosesc un magnet radial scos din uz, dintr-un motoras care se foloseste la masini de spalat rufe la evacuarea apei. Era prea lung, am incercat sa tai cu flexul, credeti ca se poate? Cu acest tip de magnet scos din uz, pozitionerul functiona perfect! Doar cum sa montez? Deci intrebari erau destule, pina cind am incercat cu acest limitator.
In formatul original ocupa un loc mic, este mai elegant doar...
Hexagonul si cu limitatorul rezolva aceasta problema. De acea am mentionat ca acel hexagon are o importanta deosebita.
Mentionez ca acesta *echipa* (rotor, pozitioner) este functionala si in prezent, insa deserveste o alta cauza nobila, tot in sisteme de rotire.
Perfectionand mai departe, am cumparat un alt pozitioner care este mai performant la pretul de 100 RON (acum in jur de 120 RON). Este mai inteligent, stie mai multe! Tot 36V furnizeaza, si tot doua fire pentru relee Reed... Nu intru in detalii, fiindca pe net se gaseste absolut totul despre acest GBOX.
O sa descriu cateva dintre ele care sint esentiale pentru a intelege functionarea si rotarea antenei.
Este un numator reversibil de la 000 la 999 si peste. Are 90 de memorii din care am folosit doar 36. Daca ne gandim ca multiplicatorul are multiplicare de 58 la 1, sa zicem 60/1, asta inseamna ca limitatorul face 6 impulsuri, deci 60x6 inseamna 360 grade. Aici nu conteaza daca impulsurile sunt mai multe, se pot obtine si 12 impulsuri, atunci pe afisaj va apare numarul 720. Deci inca o data: nu conteaza cate numere apar!
Se face un semn, se lasa sa roteasca 360 grade (plecind de la 000, sau reset) se opreste la semn dupa 360 grade, se citesc numerele afisate, se impart cu 36, obtinind astfel cite rotatii trebuie sa faca pentru 10 grade. In cazul in care raman la 6 impulsuri pe o turatie, asta inseamna 10 impulsuri pentru 10 grade. Deci plecand de la 000 si oprind la 010 se face Program 01 OK si programul este salvat, pentru program 02 adica 20 grade.
De la 010 si oprire la 020, Program 02 OK
De la 020 si oprire la 030, Program 03 OK
...
Pina la 370 si oprire la 380, Program 38 OK
Acest tip de GBOX are si un alt avantaj, are limitatori electronici cap de scala adica 000 si 380 in cazul nostru, in realitate de la 000 la 999. Acesta se poate programa la dorinta celui care il va folosi.
Trebuie sa mentionez urmatoarele:
- Se pot folosi orice fel de rotoare, ca de exemplu motoras pentru stergator de parbriz, motoras pentru geam (autoturisme) chiar si un motoras pentru bicicleta electrica, eu personal am incercat si cu un demaro pentru motociclete, cuplarea intre demaro si multiplicator fiind un tub din material plastic. Demaroul consuma extrem de mult, turatia era prea mare, trebuia sa reduc tensiunea la 3-4 V. Pentru a aplica aceasta tensiune ar trebui sa folosesc un regulator de turatie pentru motoare cu perii *brushed* care costa.
- Se pot folosi regulatoare de turatie cum este cel de la aceasta adresa, cu conditia sa folosesca acel sistem de impulsuri, indiferent in ce chip si forma. Important este ca in timpul rotirii sa furnizeze acele impulsuri. Mai spun inca o data: nu conteaza cat, daca se poate peste 300 pina la 999. M-am jucat cu acest GBOX, si a numarat si peste 999 incepind iar de la 000, iar cind am comandat inapoi la nr... a revenit fara nicio problema. In clipul video a fost programat special pentru 100 de rotatii, pentru 10 grade, pentru a fi inteles mai bine. In viitorul apropiat am sa schimb sistemul de rotire fiindca am gasit ceva super, doar trebuie sa apelez la strungarul meu. Costul va fi putin mai mare, doar cred ca va merita. HI!
Daca cine vrea sa construiasca acest tip de rotor, o sa aiba un avantaj mare: Nu trebuie sa dea banii o data; o luna cumpara multiplicatorul, in celelta luna altceva, pina cind se va aduna totul.
Stiu ca voi primi aprecieri atat calde cat si reci, stiu ca fata de unele rotoare de fabrica difera, ca nu se roteste automat in sensul vantului cand acesta depaseste o anumita viteza, dar asta e!
Cu ajutorul GBOX–ului se poate comanda *GO TO 000* indiferent unde s-a oprit, astfel revine in pozitia originala, deci un fel de auto setare.
Exista si un filmulet, in care se vede rotorul in functiune la rece, adica la sol fara antena.
As mai adauga inca o fotografie pentru cei care eventual ar mentiona ca rulmentii nu au fost protejati contra vremii. Se poate folosi orice obiect, eu personal am folosit o farfurie pentru ghiveci de flori din material plastic, o oala de bucatarie, altcineva a folosit o galeata tot din material plastic de marime potrivita, deci solutii convenabile exista. Pentru acest rotor se va folosi o bucata de tub din material plastic folosit la evacuarea apei reziduale, in diametru de 120 mm.
Toate lucrarea (in afara de piesele facute pe strung) s-a facut la mine acasa pe o masuta care are o menghina. Permit sa primesc puncte negative pentru acea sudare care este putin altfel, doar una e hexagonula si una e cheia tubulara ca compozitie!
Eventual se mai pune intrebarea: ce anume roteste, ce fel de antene sunt?
In acest articol este vorba numai de rotoare, rotatoare, comanda etc. Am incercat ca in acest articol sa nu apare nici o antenna. Tot parcul de antene existene sunt home made si functioneaza perfect pentru banda pentru care au fost facute.
Se mai pot scrie multe despre aceast articol, dar las si pe altii. HI.
In penultiuma fotografie se vad bratele care preiau toata greutatea antenei, iar in ultima fotografie, si acel sistem care preia acele nelinearitati aparute in timpul constructiei si permite o rotire lina si perfecta, fiind culisabil se poate monta exact in locul in care cere situatia!
Prinderea antenei pe boomul vertical nu cred ca va fi o problema majora.
Celor care vor si vrea sa construiasca acest rotor de antena le urez MULT SUCCES!
Vreau sa mai multumesc amicului Attila YO6PAO, care m-a ajutat mult, el era cu partea financiara, eu cu partea mecanica, dar nu in ultimul rind si lui YO6FDE care a trecut cu vederea unele probleme mici si mari, mai ales atunci cand unele lucruri le-am lasat pe masa in timpul experientei din bucatarie! Fiind si ea radioamatoare, a inteles acest lucru !
De fapt acest rotor va roti antenele lui YO6PAO dupa ce se va incalzi vremea si se va topi zapada!
- Tibor Ferencz YO6CBI
-