hamradioshop.ro
Articole > Concursuri si diplome Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Cupa Caraşului 2011

Ediţie aniversară: 240 de ani de industrie metalurgică şi constructoare de maşini la Reşiţa

Antal Madincea YO2MBA

Prin ediţia din 2011 a tradiţionalei competiţii "Cupa Caraşului" dorim să marcăm trecerea a aproape un sfert de mileniu de existenţă a industriei metalurgice şi constructoare de maşini pe aceste meleaguri, timp în care aceasta a modelat atât aşezările umane din zonă cât şi destinul câtorva zeci de generaţii de oameni.

La data de 3 iulie 1771, în timpul domniei împărătesei Maria Tereza a Austriei, au fost date în funcţiune la Reşiţa primele două furnale şi o forjă. Acest moment a însemnat naşterea industriei de prelucrare a metalelor pe aceste meleaguri şi a fost urmat de un lung şir de realizări, zona devenind un important centru industrial al ţării pentru următoarele două secole. Câteva repere istorice:

  • 1782 - construcţia unui nou furnal, ce înlocuieşte unul construit în 1771
  • 1816 - construcţia celui de al treilea furnal
  • 1846 - aplicarea la Reşiţa, pentru prima data în România, a procedeului laminării
  • 1850 - punerea în funcţiune a unui nou furnal şi modernizarea atelierelor siderurgice
  • 1851 - la Reşiţa se laminează prima şină de cale ferată din România
  • 1854 - concesionarea de către statul austriac a Uzinelor Reşiţa, societăţii de cale ferată STEG, consorţiu internaţional
  • 1857 - începerea lucrărilor de modernizare a uzinelor
  • 1861 - punerea in funcţiune a 3 furnale înalte, pe cărbune de lemn
  • 1862 - se construieşte prima locomotivă cu aburi Tender STEG cu 10 roţi cuplate
  • 1864 - punerea în funcţiune a cuptoarelor de cocsificare a cărbunilor
  • 1868 - punerea în funcţiune a primelor convertizoare Bessemer
  • 1870 - construirea laminorului pentru fabricarea bandajelor pentru roţi de vagoane şi locomotive
  • 1871-1873 - s-a construit prima cale ferată industrială care a legat localităţile Reşiţa cu Bocşa şi Ocna de Fier, a căror bogăţie în minereu de fier este cunoscută şi utilizată încă de pe timpul romanilor
  • 1872 - se construiesc primele locomotive cu aburi, pentru ecartament îngust. Tot în acest an se construieşte fabrica de şuruburi din Anina (aflată în prezent în conservare)
  • 1876 - se aplica procedeul Siemens Martin pentru fabricarea oţelului
  • 1880 - punerea în funcţiune a furnalului nr. 4
  • 1883 - se construiesc mici grupuri energetice
  • 1893 - demolarea furnalelor vechi şi construirea a 2 furnale noi
  • 1901-1904 - construcţia centralei hidroenergetice "Grebla"
  • 1905 - construcţia centralei termoelectrice
  • 1905-1906 - construirea unei noi fabrici de produse refractare
  • 1907-1909 - construirea barajului "Văliug" cu lac de acumulare, de 1,2 milioane mc apă
  • 1909 - modernizarea laminoarelor - laminor duo reversibil, laminor de tablă groasă, laminor de tablă mijlocie, laminor universal, laminor de profile mijlocii, laminor de profile uşoare
  • 1910 - se pune în funcţiune cel de al 4-lea furnal de construcţie americană
  • 1914 - reconstrucţia oţelăriei - 4 cuptoare Siemens Martin, cu melanjor şi un cuptor electric basculant
  • 1920 - înfiinţarea societăţii "Uzinele de Fier şi Domeniile din Reşiţa - UDR"
  • 1923-1926 - reconstrucţia a 2 furnale
  • 1926 - se construieşte prima locomotivă de cale ferată cu ecartament normal
  • 1928-1930 - se instalează 2 laminoare noi - de discuri şi de bandaje
  • 1929 - se construieşte încă un cuptor electric
  • 1934 - se construieşte o nouă fabrică de cocs
  • 1936 - înfiinţarea grupului Reşiţa - Malaxa
  • 1937 - se măreşte capacitatea oţelăriei Siemens Martin prin construcţia cuptorului nr. 7
  • 1948 - construirea barajului "Gozna - Văliug" de 10 milioane mc apă
  • 1952 - începe construcţia cuptoarelor adânci la laminoare
  • 1958 - reconstrucţia oţelăriei "Siemens Martin", înlocuirea cuptoarelor mici cu cuptoare de 125 şi 250 t, dotarea cu un nou melanjor
  • 1960 - s-a construit primul motor Diesel de 2.100 CP, destinat echipării locomotivelor asamblate la Elecroputere Craiova. În total s-au construit peste 5.600 de bucăţi. O parte a rămas în România, dar multe au plecat în peste 20 de ţări de pe mapamond.
  • 1961-1962 - construirea şi darea în exploatare a barajului "Secu"
  • 01.04.1962 - reorganizarea societăţii Combinatul Metalurgic Reşiţa în Combinatul Siderurgic Reşiţa (CSR, actualmente proprietate a grupului rusesc TMK) şi Întreprinderea Constructoare de Maşini (în prezent Uzina Constructoare de Maşini Reşiţa, UCMR, membră a societăţii elveţiene INET Grup)
  • 1962 - realizarea complexului de exploatare, prelucrare şi transport al calcarului tehnologic. Punerea în funcţiune a fabricii de aglomerare a minereurilor
  • 1963 - punerea în funcţiune a celei de-a doua maşini de turnat fontă pe bandă
  • 1964 - punerea în funcţiune a fabricii de var
  • 1966 - punerea în funcţiune la oţelăria Siemens Martin a unui cuptor de 250 t
  • 1967 - reconstrucţia laminorului de profile mijlocii şi a celui de profile uşoare
  • 1968 - intră în funcţiune cel de-al doilea cuptor de calcinare la fabrica de var
  • 1969 - punerea în funcţiune a noului laborator rapid de la oţelăria Siemens Martin
  • 1971 - punerea în funcţiune la oţelăria Siemens Martin a celui de-al treilea cuptor de 250 t
  • 1978 - punerea în funcţiune a laminorului degrosisor şi de semifabricate. Dotarea şi modernizarea sectoarelor de transporturi
  • 1980 - încheierea primei etape de extinderi hidro-termoenergetice
  • 1983 - demararea construcţiei unei noi uzine cocso-chimice. Începerea lucrărilor la amenajarea hidroelectrică "Nera Crăinicel"
  • 1986 - introducerea în exploatare a calculatoarelor de proces (furnale şi oţelărie Siemens Martin)
  • 1991 - se trece la oprirea fabricii de aglomerat şi a furnalelor
  • 1995 - demararea lucrărilor la oţelăria electrică
  • 06.12.1998 - se tratează prima şarjă în cuptorul oală
  • 03.07.1999 - se elaborează prima şarjă în cuptorul electric

Pentru mai multe detalii vă invităm să vizitaţi:

Antal Madincea YO2MBA

Articol aparut la 6-2-2011

7234

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (3)  

  • Postat de Adrian - YO3HJV (yo3hjv) la 2011-02-08 08:53:09 (ora Romaniei)
  • La YO3KSR am inregistrat cu ajutorul SDR banda in timpul concursului. In scurt timp inregistrarile vor fi disponibile pentru descarcare si redare cu ajutorul softului WinRadio.
    Mai multe detalii in scurt timp pe http://www.yo3ksr.ro

  • Postat de Vasile - YO9FEH la 2011-02-15 14:52:57 (ora Romaniei)
  • Domnule Antal !Felicitari pt ampla expunere !Voi participa la concursul DVS cu proxima OCAZIE !
    Succese !73 Vasile !

  • Postat de BucurestiHotel - (neradioamator) la 2011-09-21 21:54:34 (ora Romaniei)
  • Nu e usor de scris un astfel de articol, in care exactitatea datelor sunt atat de importante. Felicitari.http://www.bucharest-hotels.co.uk/index.ro.html

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Cupa Caraşului 2011"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact