hamradioshop.ro
Articole > Concursuri si diplome Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

CQWW SSB din Insula Madeira

Partea I

Tiberiu Tebeica, YO9GZU si Andy Ruse, YO3JR

Insula Madeira, o oaza exotica in mijlocul oceanului, reprezinta din punct de vedere turistic locul perfect pentru un sejur de relaxare, prin factorul climateric si combinatia impresionanta dintre salbatic si civilizatie, vegetatia luxurianta bogata si peisajul pitoresc dominat de versanti abrupti si vai inguste si adanci ce se rup brusc in ocean.

Pentru radioamatorul pasionat de concursuri este insa mult mai mult, este asezarea geografica aproape ideala ce poate facilita accesul la un loc fruntas in top world CQWW si WPX. Multi contestmani cu renume au cautat de-a lungul timpului sa isi amenajeze aici o baza de concurs, istoria competitionala a acestei insule avand radacini bine infipte in primele editii ale marilor concursuri internationale. Iata cateva caracteristici ce fac ca zone de genul acesta sa fie foarte cautate:

1. locatie de 3 puncte, prin apartenenta geografica fizica la continentul african (mai mult de 99% dintre legaturi sunt DX-uri)
  2. 2 asezarea strategica intre EU si NA, zone cu mare densitate de radioamatori, la o latitudine ce permite deschideri largi in benzile de 15m si 10m
  3. 3 apropiere mai mare fata de EU, avantaj pentru colectarea usoara de multiplicatori in 160m, 80m si 10m

Datorita acestor particularitati, cu un setup modest, dintr-un asemenea QTH se pot realiza scoruri ce pot concura in topul mondial la aproape orice categorie de participare. Sunt de ajuns antene tribander pentru benzile de sus, doua elemente in 40m si antene filare in benzile de jos pentru a pune un semnal puternic in EU/NA din 10 pana in 160m. Daca la cele de mai sus adaugam antene de receptie in benzile de jos (sau o locatie foarte linistita), setup de interior bine pus la punct (software si retea de calculatoare stabile, transceivere cu doua receptoare, liniare cu acord automat, filtre de banda, sistem de swich-uri pentru antene bine gandit si band decodere), o strategie de concurs adecvata, o echipa bine inchegata si atentie la acuratetea logarii (intotdeauna) rezultatul nu poate fi decat o clasare in top 3 world in cel mai titrat concurs al calendarului competitional international: CQWW. Drept dovada, operatiunile din editiile anterioare CQWW desfasurate sub acest tipic de la CT9L s-au finalizat numai cu rezultate de top.

Considerand cele de mai sus, invitatia de a face parte dintr-o echipa multinationala (si ocazie extraordinara de a reprezenta Romania) la CQWW SSB nu putea fi refuzata in nici un chip, dupa cum zicea Mihai YO3CTK: "chiar daca ar fi sa va duceti inot pana acolo". Cu ajutorul sponsorului nostru, Baneasa Investments S.A., a fost posibila si demararea acestei operatiuni, premiera in istoria radioamatorismului YO.

Tibi, YO9GZU

Andy, YO3JR

Cu emotii ne-am luat zborul, marti 24 oct. 2006 la ora 7:20, destinatia Madeira, pentru a onora invitatia la CQWW SSB 2006 in echipa multinationala a Rhein Ruhr DX Association coordonata de Walter DJ6QT. Singura noastra grija era aceea de a incerca sa facem totul cum am invatat mai bine, de la actiuni de natura tehnica pana la operare, astfel incat sa ne ridicam la nivelul asteptarilor coechipierilor, dar si al sustinatorilor din tara. Iar in minte cineva ne spunea: "Hei, baieti, dezmortirea! Va asteapta o saptamana de operatiune radio la cel mai inalt nivel, cum nici nu indrazneati sa visati pe vremea cand erati mici receptori pierduti in spatele QRM-ului din CQWW!" Avea sa fie o zi lunga, cu cateva escale. Pe durata calatoriei ne-am planificat discutii si analize finale legate de propagare si strategie pentru a ne crea un punct de vedere comun si solid in privinta tuturor aspectelor.

La Munchen ne-am incins la o adevarata sedinta tehnica in fata laptop-ului si a doua pahare de cafea cu lapte de-a lungul a celor cca. 3 ore de asteptare. Prima noastra intalnire cu un coechipier trebuia sa fie in aeroportul din Lisabona. De-acolo trebuia sa luam acelasi avion spre Funchal impreuna cu Uwe DL8OBF. Desi acest zbor a fost intarziat datorita conditiilor meteo, Uwe nu a putut sa ne prinda in Lisabona, tot datorita unui delay. A ratat la minut ultima chemare, asa ca ne-am imbarcat singuri spre Madeira Island. Vremea parea sa se fi indreptat deasupra Atlanticului, nu mai era asa urata ca pe continent. Ne gandeam inevitabil la vreme frumoasa, plaje, "island in the sun"… (desi Madeira nici nu are plaje, hi). Dar, surpriza… capitanul aeronavei ne-a anuntat ca va avea loc o mica intarziere datorita conditiilor meteo ce nu permit o aterizare in siguranta. Intr-adevar, am intrat intr-o zona de negura, cu vant foarte puternic, si apoi am inceput sa ne invartim in jurul insulei pana la un semnal pozitiv din partea turnului de control. In urma acestui anunt ne-a fugit gandul la CT3EE, despre care stiam ca lucreaza la turnul de control si pe care speram ca il vom putea intalni mai tarziu in acea saptamana. Prin rupturile de nori puteam observa tarmul abrupt si stancos al insulei. Eram muti de uimire, dar si putin speriati de socurile violente ale aeronavei. In momentul aterizarii am stat cu sufletul la gura alaturi de ceilalti pasageri, iar cand avionul a atins pista s-a dezlantuit un ropot de aplauze in cinstea echipajului care ne-a pus teferi la sol.

Buimaciti putin de primirea oferita de natura pe insula, in contrast cu imaginatia noastra, am apucat-o spre iesire, unde ne astepta ingrijorat de cca. o ora si jumatate Walter, DJ6QT. Ne cunosteam personal din Brazilia, unde Walter a fost arbitru WRTC .

Nume: Walter Skudlarek (CQWW HALL of FAME)
Indicativ: DJ6QT (Board Director & referee WRTC2006, President RRDXA)
Operatiuni: 3B8RS, 3B9RS, 3V8AS, 4U1ITU, 4X0A, 5V8WS, 6Y5X, 8Q7BP, 8Q7CC, 9L1SL, A61AJ, BY1PK, C5AAN, C5ABH, CT3M, CT9L, D44BC, D68WS, DJ6QT/3A, DJ6QT/4X, DJ6QT/4X25, DJ6QT/5T5, DJ6QT/5U7, DJ6QT/6Y5, DJ6QT/9L, DJ6QT/CT3, DJ6QT/EA6, DJ6QT/GU, DJ6QT/LX, DJ6QT/S5, DJ6QT/SV8, DJ6QT/TG, DJ6QT/W3, DJ6QT/WZ7, EA8GK, EA8ID, GU3HFN, HB0XSV, HK0HEU, K6H, LX3QT, OH0/DJ6QT, OJ4A, ON4UN, ON8CT, S79WS, S92LB, T77C, TQ6JD, TY9ABC, TY9ABD, TZ2AB, TZ2AC, W7NG/WG, XT2AB, XT2AC, ZB2IN, ZD3N, ZD3P

Ne mai astepta un drum de o jumatate de ora pana in Santana, o mica localitate situata in partea de nord est a insulei, unde se afla amplasamentul CT9L, strategic ales de catre Walter in aceasta zona in urma cu ani buni, pentru deschiderea ce o ofera spre Europa si America de Nord. De altfel cele 3 amplasamente actuale multi op. de pe insula (CT3M/CQ9K/CT3YA, CT9L si CQ9T) sunt asezate pe coasta de nord a acesteia, iar in trecut alte amplasamente similare au fost construite tot in aceasta zona de catre mari contestmani (ca OH2BH). Nu este o idee prea buna sa lucrezi de pe coasta sudica datorita masivului muntos ce ecraneaza directiile principale, spre EU si NA.

Dupa obisnuitul schimb de politeturi ne-am si gasit angrenati cu Walter intr-o discutie referitoare la multiplicatori si rate, scoruri si clasamente, UBN-uri si acuratete. Eram pe aceeasi lungime de unda, si deja simteam competitia mai aproape, cu aerul sau specific. Traversam tunel dupa tunel si vale dupa vale, peisajul pitoresc facandu-ne sa ne sucim gatul in toate directiile. Inainte de a ajunge la locatie am oprit pentru a cumpara cateva accesorii de la un magazin din apropiere ce apartine lui CT3FU, ham ce nu se da inapoi in a acorda o mana de ajutor echipei de la CT9L cand este nevoie. La destinatie, ne-au intampinat in terasa Helmut DF7ZS cu sotia si Markus DD2SMA, ajunsi inca de dimineata pe insula.

Nume: Helmut Muller
Indicativ: DF7ZS (manager WAEDC SSB/CW & RTTY)
Operatiuni: DL0TS, DQ4T, HB0/DK7ZL, LX5A, LX8M, PJ2/DF7ZS, PJ4P, PJ2T

Nume: Markus Schwarz
Indicativ: DD2SMA
Operatiuni: DQ4T, LX8M, DA0CCC

Walter ne-a inmanat cheile de la camera in care aveam sa locuim urmatoarea saptamana, apoi dupa ce ne-am dus bagajele am mers in sufragerie pentru a ne cunoaste mai bine. Statia se afla in incinta unui mini hotel, "CASA DA TIA CLEMENTINA", care avea sa fie al echipei in intregime pe parcursul saptamanii din preajma concursului.

Stilul rustic al sufrageriei ne-a captat atentia, dar si cele 5 liniare ACOM 2000 nou-noute abia ridicate din vama, care asteptau a fi formatate. Helmut si Markus deja se ocupasera de doua dintre ele pe parcursul zilei.

Ne-am intins la povestiri si impartasirea celor mai frumoase momente traite in spatele statiei. Pe neasteptate s-a inserat si in camera si-au facut aparitia si Carl AI6V impreuna cu sotia sa Sue AI6YL. Am facut cunostinta, amintindu-si imediat de noi de la WRTC 2006.

Nume: Carl Cook (CQWW HALL of FAME)
Indicativ: AI6V (Board Director WRTC 2006)
Operatiuni: P40V, P49V

Am luat cina la un restaurant din apropiere, loc unde avea sa mancam tot restul saptamanii specialitati locale ca "picado" si "espada", si sa gustam din traditionalul vin de Madeira. Aici am stabilit si planul de atac pentru urmatoarele 3 zile, fiind foarte mult de lucru la ridicarea antenelor si la setup-ul de interior. Dupa miezul noptii si-a facut aparitia si Uwe DL8OBF, cu o intarziere de peste 6 ore fata de programul initial. Pentru a ajunge pe insula a trebuit sa decoleze de 3 ori din Lisabona, avionul in care se afla fiind intors de doua ori pe aeroport datorita conditiilor meteo foarte nefavorabile. Si astfel, doar Thomas DL1QW mai lipsea pentru a intregi echipa CT9L in CQWW SSB 2006. El avea sa soseasca mai tarziu cu doua zile, in joia dinaintea concursului.

Nume: Uwe Koenneker
Indicativ: DL8OBF, KE7CVQ

Nume: Thomas Lind
Indicativ: DL1QW
Operatiuni: CT9L, T5X, 6O0W, 3XA8DX, J5X

Cu greu am adormit in seara aceea, chiar daca eram obositi dupa calatorie. Micul dejun fiind stabilit pentru toti membrii la ora 9:00, am pus ceasul sa sune la 7:30, inainte de primele zori (rasaritul era atunci la 8:15 ora locala!), pentru a iesi la o tura de jogging sa cunoastem mai bine imprejurimile si sa admiram peisajul oferit de coasta nordica a insulei.

(Partea a II-a)

Tiberiu Tebeica, YO9GZU si Andy Ruse, YO3JR

Articol aparut la 12-11-2006

12082

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (7)

• Postat de Ovidiu Ratiu - YO2LSK la 2006-11-12 12:41:43 (ora Romaniei)
  • Extraordinar articolul si imaginile din insula pe masura. L-am citit cum citeam in copilarie carti de Jules Verne. Felicitari pentru tot tot ce ati realizat si celor care au facut posibile aceste realizari (ma refer la sponsori si alte persoane care au sprijint aceste initiative YO3CTK, probabil si altii). Citind articolul m-am simtit mandru ca sunt radioamator roman si ca Romania este reprezentata de catre voi la competitii de asemenea nivel.Redati tuturor radioamatorilor tineri sau mai putin tineri, speranta ca intr-o buna zi poate si visele lor de a participa la activitati de aceasta anvergura vor deveni realitate.
    Sa va dea Dumnezeu multa sanatate pentru ca sunt sigur ca o sa mai aveti multe de povestit din viitoarele participari la evenimente majore de acest gen. Astept cu nerabdare si continuarea articolului.
    73! si numai bine de la yo2lsk.

• Postat de Ovidiu - YO2DFA la 2006-11-12 14:17:14 (ora Romaniei)
  • Felicitari Tibi si Andy! Astept cu nerabdare ... continuarea!
    73 Ovidiu

• Postat de Dan - YO9CWY la 2006-11-12 18:50:48 (ora Romaniei)
  • Articol demn de invidiat si de profesionistii in ale mass-media. Nu intamplator ati ajuns acolo. Este o victorie a voastra si implicit a YO. Felicitari pentru performanta, felicitari lui YO3CTK care a facilitat aceasta frumoasa realizare. Cand ma refer la dl Mihai, o fac la prezent, dar si la trecut, la tot ce a insemnat baza de concurs realizata de domnia sa pentru voi si pentru YO. Din pacate nu putem nominaliza prea multi (ne)radioamatori care fac ceva si pentru ceilalti. Un lucru deosebit, care ar trebui sa ne indemne la meditatie ! Macar....
    Din toata inima, felicitari !

• Postat de Burducea Ovidiu - YO9XC la 2006-11-12 20:44:38 (ora Romaniei)
  • Nu ne puteam astepta din partea voastra decat la un lucru extraordinar, care a si esit. Sincere FELICITARI ! Faptul ca inca o data ati demonstrat ca faceti parte din elita radioamatorismului romanesc , dar si mondial, pe mine ma incanta si-mi umple inima de bucurie. Sunteti grozavi ! Felicitari si lui Mihai pentru tot ceea ce face.Pacat ca mai sunt insa printre noi si radioamatori care nu inteleg frumusetea acestei nobile pasiuni.Astept cu nerabdare urmarea articolului si cred ca "cineva" ar putea difuza aceste frumoase performante ale voastre si pe alte canale ale mass media. Inca odata felicitari!

• Postat de Calin - YO3HKW la 2006-11-13 10:49:09 (ora Romaniei)
  • Felicitari si din partea mea si o rugaminte! Continuati publicarea pe site .. pentru ca e supe rinteresant! Toate cele bune!

• Postat de Mircea Badoiu - YO9AGI la 2006-11-19 19:26:32 (ora Romaniei)
  • Tibi si Andi, stiam de ce sunteti in stare...Ceea ce nu mi-a placut din toata expeditia voastra a fost...ATERIZAREA pe insula. La urma urmei, curajul este si el o forma de...cum spune un filozof bulgar,HI... Multumiri d-lui Mihai care da dovada de generozitate si super-atasament pentru cei ca voi. Succes pe mai departe si nebulozitate zero in zborurile voastre!! M.B.

• Postat de Uwe Könneker - UWE la 2006-12-01 00:08:59 (ora Romaniei)
  • Tibi and Andy,

nice page, unfortunately in Rumanian but you get the meaning :-)

Vy 73
    Uwe, DL8OBF

Scrieti un mic comentariu la acest articol!

Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "CQWW SSB din Insula Madeira"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *

Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.

Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.