hamradioshop.ro
Articole > Software pentru radioamatori Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

SITA – Program de arbitrare electronica pentru concursurile din unde ultrascurte

Constantin Badican YO7FWS

Suita de programe, propusa in continuare, este destinata arbitrarii concursurilor de radioamatori din unde ultrascurte. Acestea au fost concepute in mai multe etape, testate si optimizate inainte de publicare. Din suita fac parte urmatoarele programe: SITA Crosscheck, SITA Total si SITA PHP. Dar de ce SITA?

 

SITA

In anul 2018 am fost cooptat in Echipa UUS.ro in scopul organizarii si desfasurarii concursului Maraton YO VHF – UHF. O parte din colaborare mea consta in participarea la procesul de arbitrare al concursului si intocmirea clasamentelor. Arbitrarea se realiza electronic cu ajutorul unui program scris de catre Dan, YO9CWY, program utilizat si in prezent.

Publicarea programului de arbitrare LogXChecker, de catre colegul nostru Sorin, YO5PJB, ne-a fost de un real folos in procesul de arbitrare. Acesta a fost utilizat ca arbitrare secundara pentru confruntarea si confirmarea rezultatelor obtinute cu programul anterior. Nu au existat niciodata diferente.

Incepind cu anul 2020 am sprijinit echipa de arbitrare din Federatia Romana de Radioamatorism, ca voluntar, operator date, la arbitrarea electronica a concursurilor organizate de catre aceasta, in unde ultrascurte. Pentru arbitrare am utilizat programul LogXChecker, singurul program capabil sa indeplineasca conditiile tuturor concursurilor arbitrate. Deoarece confruntarea si confirmarea rezultatelor cu un alt program nu era posibila, m-am hotarit sa concep unul.

In vara anului 2021 am scris si testat primul meu program de arbitrare. Rezultatul a fost dezamagitor. Aplicatia mea "gindea prea mult" si refuza cu desavirsire sa afiseze rezultatele. Am fost atit de dezamagit incit am refuzat sa mai continui. Dupa o pauza de un an m-am reintors in fata calculatorului. Am recitit codul, am facut teste, am analizat rezultatele si am tras concluzia: programul imperechea foarte greu legaturile radio, cea mai mare parte din timp petrecind-o cautind. Astfel, am hotarit sa schimb complet modul de organizare si manipulare al informatiei. Pe principiul organizarii cartilor dintr-o biblioteca, am indexat si convertit in date, toate legaturile radio. In plan orizontal, informatiile din legatura radio, au fost transformate in date cu acelasi index. In plan vertical, toate legaturile au fost indexate, de la primul, pina la ultimul concurent. Mai mult, fiecarui concurent i-au fost salvate indexurile, de inceput si sfirsit, ale legaturilor acestuia, simplificind procesul de cautare.

Urmatoarea etapa a fost arbitrarea propriu-zisa. Am renuntat la procedeul clasic, "ia legatura concurentului X si o compara cu legatura corespondentului sau Y", si am hotarit sa abordez altfel procesul. Dupa indexarea si memorarea indexurilor legaturilor, am inceput sa elimin, treptat, toate legaturile radio nule. La final, legaturile ramase, mult mai putine la numar, au fost supuse verificarii incrucisate. Asa mi-a venit ideea sitei. La prima cernere, am eliminat indexurile legaturilor cu formatul EDI gresit. La a doua cernere, din indexurile ramase de la prima cernere, am eliminat indexurile legaturilor cu corespondentii care nu au trimis log. Am continuat, asemanator sitei, procesul de cernere, de circa sase ori, eliminind in fiecare etapa indexurile legaturilor nule din indexurile legaturilor ramase de la cernerea anterioara. Urmatoarea etapa a fost verificarea incrucisata, urmata de intocmirea clasamentului, etape care nu au creat probleme.

Rezultat: la Campionatul International in Unde Ultrascurte al Romaniei 2023, sectiunea MultiBand, care include logurile pe toate cele sapte benzi din unde ultrascurte, arbitrarea electronica a 2800 loguri, sosite direct sau importate de pe serverul IARU, dureaza mai putin de 4 secunde. In aceste 4 secunde, programul, pentru fiecare banda in parte, extrage legaturile radio, executa verificarea incrucisata, exporta legaturile si modul cum acestea au fost arbitrate, intocmeste clasamentul pe banda si intr-un final, separat, intocmeste si exporta clasamentul general. Programul a fost rulat pe un calculator laptop Aspire 5. Iata  rezultatul:

 

 

Inainte de a prezenta suita de programe doresc sa completez. Arbitrarea electronica propriu-zisa nu incepe din momentul rularii programului pe calculator. Datele, respectiv logurile, sint pregatite anterior arbitrarii, inca de cind sint primite de la concurenti. Totul se intimpla pe site, in pagina de incarcare. Pagina, creata de mine, obliga concurentii sa selecteze banda si categoria, pentru logurile ce urmeaza sa fie incarcate, modifica continutul selectat cu denumiri unice si apoi il salveaza. Totodata triaza si salveaza logurile pe benzi, sterge datele personale, salveaza copii backup ale logurilor originale, nemodificate. Pagina uniformizeaza antetul logurilor, care ar putea sa fie interpretat gresit de catre calculator, simplificind munca echipei de arbitrare.

In interiorul programulului de arbitrare SITA, extragerea legaturilor radio si verificarea corectitudinii acestora se face cu ajutorul regulilor de potrivire. Imperecherea legaturilor se face dupa regula celor cinci minute. Verificarea incrucisata se realizeaza prin confruntarea datelor din legaturile celor doi concurenti, metoda lenta, sau prin crearea a doua siruri de caractere, din cuvinte compuse, si compararea acestora, metoda rapida. Toate erorile sint semnalate cu ajutorul codurilor. Programul intocmeste clasamentul si exporta legaturile radio arbitrate.

 

 

SITA Crosscheck

Este prima versiune a programului meu, cea mai simpla. Este destinata concursurilor din unde ultrascurte cu una sau doua etape. Astfel:

-          O etapa – o banda – intr-un singur log. Ex: etapa 3 a Maraton YO, banda 144 MHz

-          Doua etape – o banda – intr-un singur log. Ex: CNUUS 144 MHz

Programul are o interfata simpla si intuitiva. Toate setarile din interfata, in vederea arbitrarii, pot fi salvate, modificate, s-au incarcate ulterior. Teoretic, nu ar trebui sa fie nicio problema la utilizarea lui. 

 

 

Pentru arbitrare, logurile de concurs se vor incarca intr-un director, denumit LOGS, dispus in interiorul directorului program.

 

 

Cind este utilizat, pentru arbitrare, este necesara dispunerea logurilor de concurs in directorul LOGS, urmata de setarea interfetei, conform regulilor concursului. Odata terminat acest proces se apasa butonul Verifica si se asteapta terminarea procesului de arbitrare. In interiorul directorului program sint create automat doua directoare:

-          Directorul CLAS: contine clasamentul rezultat in urma procesului de arbitrare

-          Directorul SAVE: contine legaturile exportate si modul cum acestea au fost arbitrate, in vederea publicarii lor, dar si separat, pentru echipa de arbitrare, legaturile bune si legaturile nule, in vederea verificarii lor.

Descarca: SITA Crosscheck

Descarca: codul sursa

 

 

SITA Total

Este versiunea extinsa a programului, adaptata pentru mai multe tipuri de concursuri, din unde ultrascurte, cu una sau mai multe etape si benzi. Astfel:

-          O etapa – o banda – intr-un singur log. Ex: etapa 3 a Maraton YO, banda 144 MHz

-          O etapa – mai multe benzi – fiecare banda cu logul ei. Ex. CIUUS sectiunea MB

-          Doua etape – o banda – intr-un singur log. Ex: CNUUS 144 MHz

-          Mai multe etape – o banda – fiecare etapa cu logul ei. Ex: Maraton YO 144 MHz, logurile pe tot anul

-          Mai multe etape – mai multe benzi – fiecare banda din fiecare etapa cu logul ei. Ex: CRUUS pe intregul an

 

 

Interfata programului este impartita in doua parti, astfel:

-          Partea de setare a regulilor concursului, dispusa in portiunea superioara, in care se pot seta:

o   Setari concurs: aici trebuiesc setate numele concursului, numarul de etape, tipul de log si benzile in care urmeaza sa se desfasoare arbitrarea

o   Setari etapa: aici trebuiesc setate perioadele de desfasurare ale etapelor ce urmeaza a fi arbitrate.

o   Setari banda: aici trebuiesc setati multiplicatorii utilizati la arbitrare pentru fiecare banda

-          Partea de verificare, dispusa in portiunea inferioara a interfetei, este comuna intregului program.

Deoarece optiunile procesului de arbitrare sint mult mai complexe, dispunerea logurilor in interiorul directorului program este foarte precisa, programul cautind logurile in locatii binedefinite ca pozitie si denumire. Astfel:

-          Indiferent de optiunea aleasa directorul cu loguri se va denumi LOGS si se va dispune in directorul program

-          Indiferent daca exista una sau mai multe etape, pentru fiecare dintre acestea se va crea un director denumit PERIOD, urmat de numarul etapei, dispus in interiorul directorului LOGS. Ex: pentru concursurile cu o etapa, in interiorul directorului LOGS se va gasi un director denumit PERIOD1. Pentru un concurs cu doua etape se vor gasi doua directoare denumite: PERIOD1 si PERIOD2. Si  asa mai departe.

-          In interiorul fiecarui director PERIOD se vor crea unul sau mai multe directoare, pentru fiecare banda in parte. Aceste directoare se denumesc BAND urmat de numarul benzii. Ex: pentru doua benzi voi avea in directoarele PERIOD directoarele: BAND1 si BAND2. Pentru un concurs cu doua etape, pe doua benzi, in interiorul directorului LOGS se vor gasi doua directoare, PERIOD1 si PERIOD2, si in fiecare, alte doua directoare, BAND1 si BAND2.

-          Logurile de concurs triate pe etape si banzi si se vor aseza in directoarele BAND conform benzii in care s-a lucrat, din directoarele PERIOD, conform etapei in care s-a lucrat.

-          Continutul directoarelor PERIOD si BAND trebuie sa fie acelasi cu setarile din interfata programului, respectiv Setari etapa si Setari banda.

 

 

Procesul de arbitrare si rezultatul arbitrarii este asemanator cu cel descris la SITA Crosscheck.

Descarca: SITA Total

Descarca: codul sursa

 

 

SITA PHP

In anul 2018, dupa desfasurarea a citeva etape ale concursului Maraton YO VHF – UHF, am identificat problemele pe care le intimpinam la arbitrare si am inceput sa caut solutii. Aveam dificultati la pregatirea logurilor sosite prin email in vederea arbitrarii. Procesul minutios si arbitrarea electronica se executa separat de catre doi colegi, urmat de suprapunerea rezultatelor pentru confruntare. In acea perioada am simtit nevoia unei automatizari, o incercare de simplificare a procesului de arbitrare. Prima idee pe care am avut-o a fost necesitatea unei pagini de incarcare. Rezolvarea a venit din partea lui Dan, YO9CWY, pagina creata de el a functionat cu succes, o perioada, in cadrul concursului nostru. Ulterior, am mai avut o noua idee: o pagina de incarcare, care pe linga incarcarea logurilor, sa arbitreze electronic concursul, in timp real. Dupa cinci ani de la initierea concursului, aceasta idee a devenit realitate. Incepind cu anul 2023, concursul a beneficiat, experimental, de o pagina de incarcare si arbitrare in timp real. Dupa un an de utilizare pot afirma, cu mindrie, ca arbitrarea in timp real a functionat perfect, rezultatele afisate si cele arbitrate, dupa concurs, fiind similare. Prin acest procedeu de arbitrare, concursul nostru, Maraton YO VHF – UHF, a trecut in prima faza a experimentarii arbitrarii electronice in timp real, fara asistenta umana sau cu asistenta umana scazuta. Intentionam, pe viitor, sa renuntam la arbitrarea asistata a concursului, interventia umana fiind doar de intretinere.

Arbitrarea experimentala in timp real a fost posibila datorita algoritmilor din cadrul programului SITA. Dupa ce am terminat de conceput si testat programul, primul gind pe care l-am avut a fost rescrierea lui in limbaj PHP, pentru testarea arbitrarii in timp real. Marturisesc ca limbajul PHP nu imi este foarte popular. L-am utilizat ocazional, singura aplicatie pe care am scris-o a fost pagina de incarcare din Maraton YO VHF – UHF, urmata de o pauza totala. Dar cum Google intoarce foarte multe exemple, nu mi-a fost deloc greu sa il rescriu. Toate modulele si procedurile au fost traduse mot a mot, cu mici exceptii specifice limbajului. La finalizare testele le-am facut pe servere reale, timpii de procesare fiind foarte apropiati de cei obtinuti pe calculatorul personal.

Despre SITA PHP nu sint prea multe de spus, nu este un program personal de rulat pe calculator. Este destinat aplicatiilor online si trebuie rulat pe server. Las placerea citirii codului, testarii si implementarii lui, eventualilor utilizatori.

Descarca: SITA PHP

 

Perspective

Sincer, daca ar fi sa continui programul, nu as urma deloc directia spre care am pornit. De acord, programul functioneaza corect si indeplineste conditiile pentru care a fost creat, dar… nu poate fi dezvoltat. Motivul? Nu este flexibil. Interconectarea modulelor, precum verigile unui lant, nu este benefica. Nu se pot face prea multe schimbari. Folosirea rezultatele din modulul trei este strins legata de modulul patru si nu pot fi utilizate direct in modulul cinci. Aceasta se intimpla datorita modului in care a fost conceput programul.

Solutia, la care ma gindesc, ar fi un buffer unic, pentru toate indexurile de intrare si rezultate. Fiecare modul, oricare ar fi el, in oricare ordine, ar importa indexurile dintr-acesta, provenite din procesul anterior. Dupa procesarea lor, le-ar inlocui cu indexurile rezultate, pregatind bufferul pentru o noua procesare. Aceasta solutie simpla ar face programul flexibil. Daca modulele vor fi insotite de documentatie, ar permite arbitrilor sa aleaga ordinea operatiilor de arbitrare si datele din legatura pe care doresc sa le arbitreze. Prin folosirea unor fise de reguli, externe, modulele ar putea fi accesate, in orice ordine, sau excluse. Prin crearea de noi module, s-ar putea extrage datele din fisiere Cabrillo, ADIF, sau orice alt format, astfel, arbitrarea electronica extinzindu-se si la concursurile din unde scurte sau moduri digitale.

Prin rescrierea procedurilor de arbitrare in limbaj PHP, acestea ar putea fi utilizate si la concursurile din unde scurte. Astfel, o multime de concursuri ar putea beneficia de arbitrare electronica in timp real, in conformitate cu vremurile pe care le traim. Concursul nostru, Maraton YO VHF – UHF, dovedeste aceasta: arbitrarea electronica in timp real este posibila si trebuie continuat in aceasta directie.

Codul sursa se adreseaza celor care scriu programe si poate fi o excelenta sursa de inspiratie. Programele au fost scrise in limbaj Delphi si PHP. Pentru lizibilitate acestea sint comentate in totalitate.

 

Surse de inspiratie

https://www.ok2kkw.com/ediformat.htm

https://www.debuggex.com/cheatsheet/regex/pcre

https://github.com/ciorceri/logXchecker

https://rosettacode.org/wiki/Haversine_formula#Delphi

https://www.swissdelphicenter.ch/en/showcode.php?id=1725

https://www.m0nwk.co.uk/how-to-convert-maidenhead-locator-to-latitude-and-longitude/

https://en.delphipraxis.net/topic/1707-rules-for-changing-cursor-to-hourglass-and-back/

https://stackoverflow.com/questions/21142081/how-do-i-sort-a-tstringlist-according-to-specific-rules

http://delphiexamples.com/filesdirectories/delfiles.html

https://stackoverflow.com/questions/19567276/faster-way-to-split-text-in-delphi-tstringlist

https://www.php.net/manual/en/control-structures.foreach.php

https://www.php.net/manual/en/function.array-multisort.php

http://www.codecodex.com/wiki/Calculate_Distance_Between_Two_Points_on_a_Globe#PHP  

Constantin Badican YO7FWS

Articol aparut la 8-3-2024

2050

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (10)  

  • Postat de Marius - YO6RK (yo6rk) la 2024-03-08 13:18:45 (ora Romaniei)
  • FELICITARI Costi!
    Spor in toate proiectele in care te implici!

    73!

  • Postat de Petrica - YO9RIJ (yo9rij) la 2024-03-08 14:02:29 (ora Romaniei)
  • Felicitari Costi!
    Un instrument foarte util și binevenit pe care l-am folosit si urmarit cu interes!
    Poate o sectiune de log on line in real time care sa se deschida la inceputul concursului pentru fiecare concurent astfel încat sa fie scor on line si instantaneu ar fi de dorit si nu imposibil de realizat!
    Din pacate ar veni prea tarziu pentru FRR!
    73! de YO9RIJ Petrica

  • Postat de Marius - YO6RK (yo6rk) la 2024-03-08 16:36:53 (ora Romaniei)
  • Petrica, logul si clasamentul in timp real pune participantii sa fie conectati si autentificati pe un server, fiecare legatura executata in concurs, sa fie introdusa in log (pe server). Abia aici se poate vorbi de afisarea instantanee a clasamentului, chiar si la jumatatea concursului.

    Chestia asta o pornisem acum vre-o 2 ani ca o joaca, dar nefiind un individ pasionat de concurs, neavand o motivatie reala, m-am plictisit de ea si am abandonat.
    Acum am vazut ca exista ceva asemanator in lume, nu stiu cat de instantanee, ca nu ma prinde microbul asta.

    Cred ca ceva se poate face, doar sa existe dorinta, implicare din partea mai multor oameni...

    Cuvintele pentru Costi sunt prea putine la cata munca e in spatele dezvoltarii si scrierii de cod, asa ca inca odata, un simplu felicitari!

    73 to all!

  • Postat de Milan - YO8BDW (yo8bdw) la 2024-03-08 18:53:23 (ora Romaniei)
  • Felicitari autorului ! As dori sa vad ca exista cineva care "se inhama" sa rezolve si problema programului de arbitrare electronica pentru concursurile din unde scurte. In calendar sunt peste 50 concursuri nationale, programe de arbitraj poate 3-4 (dupa stiinta mea). Discutiile ar trebui incepute cu reducerea variantelor de controale transmise. Merita sa ramana ca multiplicator judetul caci moda eliminarii acestui multiplicator a venit de la Campionatele Nationale.Exista obiceiul ca unele judete, (pot da exemple concrete dar e mai bine sa ne facem ca am uitat) apareau ca iepurii din tufis. Pac ! Lucrat de cine trebuie si disparut in QRT.In conditii normale (in afara CNUS), radioamatorii din judete putin populate dpdv radioamatoricesc ar trebui sa fie stimulati si bucurosi de RUN.
    O prezentare detaliata ca cea de mai sus, codurile sursa ar putea incuraja cristalizarea a unul, doua programe unanim acceptate si usor de folosit pentru cei peste 50 de responsabili de concursuri. Daca a fost deschisa calea si finalizarea e aproape in UUS, poate e posibil si in US.
      Comentariu modificat de autor.

  • Postat de Oproescu Gheorghe - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2024-03-10 11:21:06 (ora Romaniei)
  • Felicitari! Cunosc in detaliu problema arbitrarii concursurilor noastre in US si in UUS si-mi dau seama ce probleme au trebuit sa fie rezolvate. De aceea ma voi apleca asupra unor detalii neprezentate in articol, sau nu le-am remarcat eu.
    - Ce editor de log a fost folosit. Ridic aceasta problema deoarece, mai ales la concursurile internationale, in editorului "EDI", consacrat pentru UUS, eticheta care defineste tara nu permite o definire unica iar acest lucru este important la intocmirea clasamentului pe tari. Iar editorul “CABRILLO 3”, consacrat pentru US, nu are eticheta pentru tara. Singurul editor in care se poate defini mai corect tara este ADIF, dar nici aici nu exista ceva unitar si corelat cu listele ITU sau DXCC. In logurile ADIF pe care le primesc pe diferite platforme de QSL (LoTW, QRZ.com) apar denumiri diferite pentru aceeasi tara. Din acest motiv in aplicatia mea care a fost folosita la YO DX VHF din 2015 si 2016 am folosit o lista DXCC de unde am luat codurile generice ale fiecarei tari pe care le-am atribuit fiecarui indicativ din concurs. La arbitrarea in US este cu mult mai important acest lucru.
    - Cat si ce se evalueaza de catre aplicatie. Aplicatiile facute de mine nu fac numai o confruntare a QSO-urilor la modul “fiecare cu fiecare” si o punctare corespunzatoare, ci evidentiaza o serie de abateri nepenalizate de regulamentul concursului, dar tin de un anumit cadru care reglementeaza in general concursurile. Astfel, depisteaza si pune la dispozitia arbitrilor QSO-urile de tip “stafeta” (care au fost cu zecile, multe aproape “la minut”, la am si acum in arhiva), legaturile fictive (sau altele la fel de periculoase, nu le detaliez aici sa nu dau idei), sau “minutul de guma”. Dar arbitrii nu au tinut cont de aceste date puse la dispozitie.
    - Daca se face un clasament al statiilor care nu trimit log. Spre deosebire de acum peste 5 decenii in urma cand netrimiterea logului de concurs atragea sanctionri, acum apare extrema cealalta, sa se considere legatura valida chiar daca lipseste logul partenerului dar apare, sa zicem, de cel putin trei ori la alti participanti. Mi s-a cerut sa includ si astfel de optiuni in aplicatii, le-am facut desi nu eram de acord cu ele deoarece o astfel de evaluare nu tine cont de eventualele erori de transmitere-preluare care fac si ele parte din concurs. Deci apar suspiciuni de legaturi punctate incorect cu voia arbitrilor sau organizatorilor. Cat priveste statiile care nu trimit log, aplicatiile mele pun la dispozitia arbitrilor o lista separata in care apar indicativele negasite in logurile participantilor, cu evidentierea numarului de QSO-uri “vaduvite” de puncte. Si sunt competitii in care apar indicative care nu confirma sute de QSO-uri. Daca nu se mai aplica sanctiuni (sa nu suparam pe cineva, nu?), macar sa-i stie lumea, dar nu nu s-au publicat niciodata desi eu le-am pus la dispozitie.
    Rezolvarea celor de mai sus lungeste durata executiei, cel mai mult lungeste clasamentul celor care nu trimit log, dar nu cat sa deranjeze. O demonstratie publica am facut la CN US SSB din 2012 cand s-a arbitrat la Simpo din Buzau, aplicatia a rulat pe un laptop conectat la un videoproiector si s-au vazut toate raportarile precum clasamentele, erorile din loguri, “minutul de guma”, suspiciuni de frauda, dar de care arbitrii nu au tinut cont la valiadrea rezultatelor.
    Pentru cei interesati pot pune la dispozitie algoritmi cu care se pot depista legaturile fictive, chiar daca sunt mestesugit strecurate in log incat sa nu perturbe schema de formare a controalelor oricat de complexa ar fi, este un algoritm bazat pe teoria grafurilor.

    In ce priveste propunerea lui YO8BDW, am facut o incercare in 2021, in echipa cu YO6CFB, ne-am batut luni bune capul sa facem o aplicatie care sa arbitreze orice competitie in US, cu orice regulament, cu orice editor CABRILLO. Aplicatia, destul de stufoasa, permitea configurari si setari pentru orice poate exista ori imagina in ce priveste etapele, modurile de lucru, categoriile de participare, modul de punctare (inclusiv statii, judete sau districte speciale), multiplicatorii (etape, moduri de lucru, statii, judete sau districte speciale), calculul punctajului si al scorului. I-a revenit lui YO6CFB sa faca testarea aplicatiei pe logurile concursurilor organizate de cluburi din Arad, Braila, Campina, Deva, Oravita, Palatele copiilor, Vaslui, CN-uri si altele. Eu primeam tot ce gasea YO6CFB ca trebuie sa mai fie inclus, completam aplicatia, i-o trimiteam iar el se ingrijea sa primeasca logurile si sa faca testele. Dar, din pacate, initiativa a sucombat inexplicabil. Mai primesc rareori cate o solicitare sa fac aplicatie de arbitrare la cate o cupa locala, o fac cu placere in 2-3 zile si o trimit, dar apar surprize neprevute cand organizatorul (solicitantul), primul interesat sa rezolve problema, apeleaza la altii fara sa ma anunte, chiar daca am colaborat impreuna multi ani la corectii impuse de schimbari de regulament sau la editare de diplome. Ba, nici dupa ce ii strag atentia ca a trecut concursul si nu mi-a trimis ce nevoi mai are nu imi trimite niciun raspuns, vad abia cand se afiseaza clasamentele ca a folosit alta echipa. Fara ca mai inainte sa fi avut vreun repros la colaborarea nostra. Chestie de om si de oameni. Sau cand cineva imi cere aplicatia cu luni bune inainte, i-o trimit dupa 2-3 zile impreuna cu loguri de testare-instruire adaptate la regulamentul concursului si nu-mi da niciun raspuns decat dupa mult timp. Sau cand nu se descurca. Sunt convins ca pot fi si erori in aplicatie, dar daca nu este interesat de conlucrare decat cand “il arde”, oricat de voluntar m-as da eu, consider ca peste toate conteaza relatiile interumane. Cu astfel de oameni intrerup orice contact.
    73 de Tavi YO4BKM!

  • Postat de Dan - YO9CWY (yo9cwy) la 2024-03-10 13:08:10 (ora Romaniei)
  • Salutare tuturor! Acum vreo 20 de ani am auzit pentru prima data de arbitrajul electronic, cand am aflat despre programele scrise de Margarit - YO9HG, Tavi - YO4BKM si Nicky - DL5MHR. Pit - YO3JW a promovat si accelerat considerabil implementarea acestui nou mod de arbitraj. Nu putem sa nu remarcam si colegii care administreaza saitul VHFdx,ro si gestioneaza absolut impecabil o multime de concursuri.
    Costi, felicitari pentru ceea ce faci si pentru ce ne-ai prezentat aici! E un pas inainte, o provocare, un indemn. Voluntariatul asumat la Comisia UUS a adus un plus de valoare si vreau neaparat sa mentionez acuratetea maxima a rezultatelor pentru concursurile la care faci arbitrajul.
    O idee: arbitraj electronic online, unde un organizator sa incarce logurile si sa obtina un clasament (uus, poate si us).
    Succese in continuare, Dan

  • Postat de Septy - YO5ER (yo5er) la 2024-03-10 16:42:26 (ora Romaniei)
  • Felicitări pentru perseverenta si succes in continuare.
    73's, Septy

  • Postat de Milan - YO8BDW (yo8bdw) la 2024-03-10 20:41:43 (ora Romaniei)
  • "O idee: arbitraj electronic online, unde un organizator sa incarce logurile si sa obtina un clasament (uus, poate si us)."
    Da, asta este ideea cea mai buna. Dar pentru asta, unii organizatori trebuie sa mai renunte la "inflorituri". Daca nu renunta, ori arbitreaza cu programul propriu ori se descurca cum s-au descurcat pana acum. Acest program de arbitraj online ar trebui sa faca o preverificare a logului (lucru care se intampla deja demult la concursuri intenationale), apoi daca constata ca nu sunt gafe esentiale (date gresite, zile, ore in afara concursului,etc..)il pune la pastrare pana in ziua cand va fi prelucrat. Sa nu uitam ca logurile de arbitraj functionale actuale (in afara de FRR) sunt realizate de colegi in etate iar defectiunile de hard nu iarta ( vezi anuntul lui 8BFB).Existenta unui arbitraj electronic online, unde un organizator poate sa incarce logurile si sa obtina un clasament (cu conditia sa accepte formele de controale acceptate de programatori si facute cunoscute public de acestia) ar insemna un ajutor mare pentru organizatori.Stiu ca si site-urile pot sa cada dar acolo exista mult mai multe sanse sa fie depanate, back-up, etc.. caci de obicei sunt administrate de oameni care se pricep.Ca un exemplu la intamplare , pe site UA9QCQ poti incarca loguri pentru cateva concursuri deci chestia ar fi o noutate si o mare realizare pentru noi.Cred ca pana la urma este cam acelasi lucru ca si la UUS : programatori care vor sa faca voluntariat pentru comunitate si putina organizare (project manager care sa fie in stare sa duca la bun sfarsit proiectul, cel putin pana la varianta BETA )
      Comentariu modificat de autor.

  • Postat de Constantin - YO7FWS (yo7fws) la 2024-03-11 12:49:05 (ora Romaniei)
  • Salutarile mele tuturor! Va multumesc pentru comentarii.
    Prin publicarea acestui articol am incercat sa atrag atentia asupra doua aspecte: solutia si scopul.
    Solutia este reprezentata de modul prin care am rezolvat problema arbitarii si se adreseaza celor care doresc sa aprofundeze acest subiect. Scopul este reprezentat de arbitrarea IN TIMP REAL si se adreseaza organizatorilor de concursuri. In practica inca mai exista concursuri comentate negativ dupa publicarea clasamentelor. Pentru inlaturarea oricarei suspiciuni, interventia umana trebuie sa fie cit mai redusa, daca nu chiar zero. Arbitrul trebuie sa fie masina, iar regulile din regulamentul concursului. Timpul de asteptare, in vederea publicarii clasamentului, trebuie sa fie zero.

    Tavi, tu cunosti mult mai bine decit mine problema arbitrarii. Eu cred ca o parte din problemele expuse pot fi inlaturate direct din regulament prin interzicerea situatiilor care genereaza aceste probleme. Ce nu este interzis, este permis. Problema nu este la concurent, el va alege intotdeauna calea care ii este favorabila. Problema este la cel care scrie regulamentul incomplet. Propun sa ne oprim aici, sint sigur ca ambele parti au foarte multe de completat.

    Milan, ideea unei platforme dedicate concursurilor nu este rea. Cel mai important aspect, care trebuie rezolvat, este programul, urmat de rescrierea lui pentru a rula pe server si nu in ultimul rind, serverul. Da, solutia propusa de tine este posibila!

    Dan, cel mai mare dusman de care m-am lovit a fost timpul. Nu arbitrarea in sine era problema, ci durata ei. Chiar m-am intrebat de mai multe ori cum ai reusit sa rezolvi problema, HI! Intr-un final, solutiile pe care le-am gasit au afectat pozitiv pe ambele. Problema voluntariatului este esentiala. Prin oferirea serviciilor noastre, cineva, poate chiar comunitatea, va avea de cistigat. Inainte sa cerem sau sa asteptam, mai intii trebuie sa oferim. Eu cred ca noi prin noi sintem singurii care ne putem facem fericiti.

    Salutarile mele tuturor!
    Costi

  • Postat de Oproescu Gheorghe - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2024-03-11 17:25:35 (ora Romaniei)
  • Multumesc, Costi, pentru lamuriri, ai dreptate!
    Asa este, problema se afla la cei care scriu regulamentele, deci tot ei trebuie sa o rezolve.
    73 de Tavi YO4BKM!

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "SITA – Program de arbitrare electronica pentru concursurile din unde ultrascurte"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact