hamradioshop.ro
Articole > Activitati DX, trafic radio Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti
Un mult așteptat eveniment

DXpediția 3Y0J pe insula Bouvet

Interviu cu Adrian KO8SCA

Ciprian Sufitchi N2YO

În curând va începe activitatea DXpediției 3Y0J, un proiect de avengură, riscant si costisitor, care își propune să pună în logul radioamatorilor din întreaga lume una dintre cele mai dorite entități DXCC - Insula Bouvet. Dintre cei treispezece temerari membri ai echipei, doi sunt români - Adrian KO8SCA si Cezar VE3YLC. La Dayton Hamvention 2022 i-am solicitat un interviu lui Adrian pe tema acestei DXpediții, iar el a acceptat cu plăcere să răspundă la întrebările mele. Data apariției acestui interviu a fost intenționat întârziată pentru a se sincroniza cu debutul activității 3Y0J.

N2YO: Suntem la Dayton în ziua de vineri 21 mai 2022, ne aflăm într-o o sală mai liniștită aici în hotelul Hope și stau de vorbă cu Adrian Ciupercă KO8SCA despre impresionanta expediție care va avea loc anul viitor pe insula Bouvet (3Y0J) în luna ianuarie 2023. Adrian, de ce este atât de dorită aceasta entitate DXCC și dacă este atât de râvnită, de ce nu a fost activată până acum de prea multe ori?

Adrian Ciuperca KO8SCA (YO8SCA)
Adrian Ciuperca KO8SCA (YO8SCA)

Vedere panoramica a insulei Bouvet luata in 2018 de Nodir, EY8MM, membru al expeditiei 3Y0Z
Vedere panoramica a insulei Bouvet
luata in 2018 de Nodir, EY8MM, membru al expeditiei 3Y0Z

Cape Fie este locatie de debarcare planuita de catre echipa 3Y0J (poza facuta de Nodir, EY8MM in 2018)
Cape Fie este locatie de debarcare planuita de catre echipa 3Y0J
(poza facuta de Nodir, EY8MM in 2018)

KO8SCA: Insula Bouvet se află pe locul doi pe lista celor mai dorite entități din radioamatorism, pe locul întâi fiind Coreea de Nord. Ea se află pe locul doi în primul rând datorită faptului că din punct de vedere geografic este foarte greu de ajuns acolo. Această insulă cu toate că este o posesiune norvegiană, se găsește în emisfera sudică aproximativ la 1500 km nord față de Antarctica și la aproximativ 2500 km sud față de Africa de Sud. Este departe față de canalele de navigație normale care se află în Atlanticul de Sud și ca atare pentru a ajunge acolo pe această insulă care este nelocuită este necesar de a obține transport special. O altă cerință este aceea ca vasul care aduce operatorii trebuie să stea în apropierea insulei pe toată perioada pe care operatorii se află pe insulă. Deci spre deosebire de alte locații, pe această insulă vasul nu poate lăsa operatorii și apoi să se întoarcă din portul din care a plecat. Din acest motiv și ținând cont de distanțele mari pe care le avem de parcurs, expediția va dura un număr de 45 de zile. Închirierea unei bărci pe durata de 45 de zile implică costuri imense - cost pentru închirierea bărcii în sine, plus echipajul, plus combustibilul, plus toate celelalte necesare cum ar fi apă, mâncare și așa mai departe. Ca atare costul pentru a ajunge pe insula Bouvet este exorbitant. Este foarte greu de găsit o ambarcațiune care să aibă un cost accesibil. Liderii echipei care sunt de naționalitate norvegiană au lucrat cu un consultant din domeniul maritim și acest consultant a reușit să găsească acest vas care are cât de cât un preț acceptabil.

Iahtul Marama are o lungime de 30m si este o ambarcatiune oceanica de tip Ketch
Iahtul Marama are o lungime de 30m si este o ambarcatiune oceanica de tip Ketch

N2YO: Sub ce pavilion navighează acest vas?

KO8SCA: Ambarcațiunea contractată este sub pavilion Antigua-Barbuda și este de fapt un iaht construit în Franța, are un echipaj si căpitan francez si care se ocupă practic cu aducerea de expediții științifice în zonele polare în Antarctica, chiar și în pasajul nordic din Canada, de asemenea în partea de nord a Norvegiei. Chiar recent acest iaht a revenit dintr-o expediție științifică din Antarctica săptămâna trecută iar în momentul de față se află ancorat într-un port din Brazilia unde consultantul nostru acum două săptămâni a făcut o inspecție amănunțită a vasului și împreună cu căpitanul au făcut o listă cu ce anume lucruri trebuie îmbunătățite sau pregătite pentru ca iahtul să fie gata de plecare pe data de 14 ianuarie 2023. Expediția va pleca din insulele Falkland în America de Sud. Iahtul care are două catarge cu pânze va naviga aproximativ 10-15 zile în funcție de condițiile meteorologice, apoi va ajunge pe insula Bouvet, unde va sta aproximativ 22 de zile, după care vasul ne va transporta în Africa de Sud la Cape Town, această parte a expediției va dura din nou aproximativ 10 până la 15 zile.

N2YO: De ce este important să nu vă întoarceți în același port, din cauza vremii sau a curenților de aer?

KO8SCA: În emisfera sudică în această parte a anului aproape întotdeauna vântul bate dinspre vest spre est și ținând cont că vasul este cu pânze vom folosi acest lucru spre avantajul nostru așa că dacă vântul este prielnic vom ajunge în 10 zile pe insula Bouvet, iar de acolo spre Africa de Sud vântul va sufla din nou dinspre vest spre est, care ne va ajuta nu numai la reducerea timpului de călătorie, dar mai ales la reducerea costului carburanților. În contractul dintre expediție și transportator se prevede că orice cantitate de carburant care nu s-a consumat se va vinde, iar banii vor fi rambursați expediției.

N2YO: Deci este în interesul vostru să optimizați traseul pentru a putea face economii și a putea eventual avea niște bani rambursați.

KO8SCA: Exact. Conform contractului prețul la carburanți pentru transport este fix și suntem protejați de eventuale fluctuații ale prețului pe piață. Dar vom avea nevoie de combustibil pentru generatoare și atunci va trebui să găsim soluții pentru a acoperi costurile in continuă creștere.

N2YO: Când a fost activată insula Bouvet ultima oară și cine a fost operatorul care a făcut legături de pe această insulă ultima oară?

KO8SCA: În general în trecut pe insula Bouvet existau activări relativ dese pentru că tehnicienii norvegieni care lucrau la stația meteorologică, erau de multe ori si radioamatori care operau de pe această insulă în timpul liber. Acum aproximativ 30 de ani stația meteorologică a fost automatizată. Din acel moment s-au încercat să se organizeze expediții. O singură expediție de atunci a fost dusă la bun sfârșit și aceea a făcut cam 50000 de legături (conform ClubLog.com) acum aproximativ 30 de ani. Au mai fost însă ocazional câțiva operatori care au fost câteva zile acolo și au făcut sute poate câteva mii de legături. Ultima activare mai serioasă a fost cea a lui N4BQW, astronautul Chuck Brady, care a activat indicativul 3Y0C în anul 2000, cu majoritatea legaturilor fiind in phonie (SSB). Cele mai recente activări individuale nu au realizat decât câteva zeci de legături.

N2YO: Știu că au mai fost în ultimii ani câteva tentative ale unor grupuri de a ajunge pe această insulă, acestea însă nu s-au concretizat. Ne poți da mai multe detalii?

KO8SCA: Problema principala cu insula Bouvet în perioada când aceste expediții au loc, adică în lunile decembrie și ianuarie, când este mijlocul sezonului de vară in emisfera sudică, dar chiar și în mijlocul verii cand în această zonă sunt aproximativ 300 de furtuni pe an, există șansa să prinzi o furtună care poate intensifica viteza vântului care de obicei este de 30 de mile pe oră, până la viteze de peste 100 mile pe oră. La această intensitate a vântului multe ambarcațiuni au probleme tehnice. Două expediții mai semnificative au avut tentative să ajungă pe insula Bouvet în trecutul apropiat, prima dintre ele a avut probleme tehnice din cauza vântului care a distrus echipamentul de telecomunicații și echipajul nu a mai avut posibilitatea să comunice cu sateliții și să primească rapoarte despre situația meteorologică. Din acest motiv căpitanul ambarcațiunii a hotărât să se întoarcă la Cape Town. Cea de-a doua expediție care a eșuat să ajungă pe insulă a avut tentativa de a ajunge acolo acum aproximativ cinci ani, indicativul de apel fiind 3Y0Z și a avut în componență o echipă de radioamatori de elită, avand poate cei mai buni operatori din lume și a fost o expediție foarte bine organizată. Problema acestei expediții a fost o defecțiune la motorul ambarcațiunii. Un manșon de cauciuc care conecta tija motorului cu motorul în sine s-a defectat din cauza dezalinierii axei motorului. Căpitanul a schimbat acest manșon, cel de-al doilea însă s-a defectat din nou și a fost montat cel de-al treilea manșon. Pentru că riscurile erau foarte mari ca și cel de-al treilea să se defecteze, iar ambarcațiunea să nu mai poată întoarce, căpitanul a hotărât dupa o saptamana de incercari să anuleze operațiunea și să se întoarcă în portul de unde au plecat. În cazul acestei ultime expediții s-a folosit o ambarcațiune de mari dimensiuni - un vapor, motivul fiind acela că s-a luat decizia de a se folosi elicoptere pentru transportul de marfă și de persoane pe insulă, vaporul putând transporta două elicoptere. Din păcate, deși elicopterele sunt foarte convenabile la transportul de materiale, de exemplu în cazul expediției noastre 7 tone de materiale sunt necesare pentru a fi aduse pe insulă, ele sunt foarte sensibile la vreme, de pildă chiar și un pic de ceață sau ninsoare, puțină zăpadă chiar și puțin vânt pot face deplasarea elicopterului de pe vapor pe insulă practic imposibilă. În contrast echipa noastră a hotărât să folosească bărci de cauciuc de tip Zodiac pentru a ajunge pe insulă. Un avantaj major este că chiar și pe timp de ceață se pot folosi aceste bărci, spre deosebire de elicoptere. Valurile însă sunt cea mai importantă problemă cu care se vor confrunta aceste ambarcațiuni Zodiac. Pentru a rezolva această problemă liderii expediției au hotărât să includă în echipaj un consultant cu experiență. Este vorba de același consultant care a ajutat echipa să găsească cea mai bună ambarcațiune pentru expediția 3Y0J, tot acesta este și cel care face inspecțiile tehnice la yaht. Aceste consultant are o foarte mare experiență în organizarea de expediții științifice în zonele polare și că atare el va fi acela care va conduce Zodiacul și tot el va sugera și organiza procedurile de ajungere pe insulă.

N2YO: Câteva cuvinte despre materialele pe care le veți transporta pe insulă. În afară evident de echipamentele radio care vor fi folosite, ce anume alte materiale veți avea nevoie pentru a activa această expediție și în câte tranșe se va face transportul integral al mărfurilor?

KO8SCA: Din cauza faptului ca ajungerea pe insulă cu ambarcațiunea de cauciuc este foarte dificilă, decizia s-a luat ca reîntoarcerea la vasul care ne aduce la insulă să se efectueze după cele 22 de zile de activitate, cu alte cuvinte vom transporta cele 7 tone de echipament de care avem nevoie pentru ca cei 13 operatori sa poata supravietui timp de 22 de zile pe insulă. Acest lucru înseamnă că pe lângă echipamentele radio, antene, transceivere, amplificatoare vom avea patru generatoare diesel pe motorină și un al cincilea de rezervă, acesta de fapt probabil va fi folosit pentru câteva treburi simple, cum ar fi poate încălzirea unei cafele sau iluminarea corturilor. De asemenea în contractul cu institutul polar norvegian care ne-a dat permisul pentru a ajunge pe insulă ni s-a precizat că absolut tot ce ducem pe insulă trebuia adus înapoi inclusiv deșeurile umane și așa mai departe. Asta face logistica destul de complexă. O grămadă de alte lucruri, accesorii separate trebuie transferate pe insulă printre altele de exemplu echipamente cu care vom construi o minimacara care ne va da posibilitatea de a ridica aceste generatoare destul de grele de aproximativ 100 kg bucata. Aceste generatoare le vom ridica de pe plaja unde vom ajunge prima data, pe o platformă la aproximativ 30 m înălțime. Această platformă este destul de sus dar se poate ajunge la ea urcând la picior, panta fiind de aproximativ 30° si aproximativ 100 m lungime si deci este posibil ca operatorii să ajungă acolo. Insă generatoarele sunt grele si dificil de ridicat și ca atare vom construi această minimacara. În momentul de față, această minimacara si aceste sisteme de transport pe care le vom folosi au fost deja testate în Norvegia în condițiile grele ale iernilor norvegiene, la temperaturi scăzute și în condiții dificile pentru a vedea sau pentru a ne convinge că sistemul este bine pus la punct. Combustibilul va fi adus la mal în niște cisterne si apoi va fi pompat de pe plajă la locul unde vom stabili locul de campare și operare.

N2YO: Deci din cele 22 de zile probabil că operarea efectivă va fi mai restrânsă pentru că o zi, îmi închipui eu, cel puțin o zi la început și la sfârșit vor fi dedicate pentru instalarea, montarea, cărarea echipamentelor. Cât este preconizat să fie timpul efectiv dedicat operarii?

KO8SCA: Un subgrup al echipei este însărcinat pentru a găsi sau pentru a crea planul perfect de ajungere pe insulă, ceea ce înseamnă că tranșele în care se transportă aceste echipamente vor fi făcute in așa fel încât primele două transporturi probabil vor fi echipamente de uz de urgență, cum ar fi corturi și așa mai departe, dar începând cu al treilea transport din cele probabil 15 preconizate că vor fi necesare, vom aduce pe mal primele antene si primele echipamente. Scopul este de a putea ieși în emisie aproximativ poate 6-8 ore după ce debarcăm pe insulă. Deci în timp ce anumiți operatori se ocupă cu transportul de alimente, iar alții instalează cortul, vom începe cu prima antena, o verticală cu care probabil vom ieși în emisie poate în 30 m sau 40 m și în timp ce acest operator instalează această verticală, pregătește stația și începe să opereze, ceilalți operatori continuă cu setarea, instalarea campusului. Apoi a doua antenă se va adăuga, după aceea a treia și așa mai departe, deci practic intrarea in emisie se va face în primele 6-8 ore aproximativ de la momentul în care ajungem pe insula Bouvet.

Harta insulei Bouvet cu precizarea locului de debarcare al echipei 3Y0J
Harta insulei Bouvet cu precizarea locului de debarcare al echipei 3Y0J

N2YO: Revenind la la echipamentele și la aparatura pe care o veți aduce acolo, în ce constă partea radio și antenele pe care le veți folosi?

KO8SCA: Designul la campus si la echipamentele electronice este făcut într-un detaliu foarte amănunțit. Avem fotografii de mare acuratețe, facute din satelit, ale zonei unde vom seta acest campus, acesta dându-ne posibilitatea să calculăm exact locația la fiecare antenă, lungimea cablurilor coaxiale și așa mai departe; deci, în momentul de față, absolut totul este deja stabilit. De fapt, la întâlnirea echipei care a avut loc în Norvegia in Aprilie 2022, pentru pregătirea și testarea echipamentelor, undeva la sud de Oslo, s-au stabilit ultimele amanunte, practic chiar site-ul nostru are o diagramă absolut complexă și amănunțită precizind in detaliu toate echipamentele. Vom folosi un număr total de 12 transceivere care vor funcționa non-stop 24 de ore din 24. Vom avea si cateva transceivere de backup. Din aceste 12 transceivere, 8 sunt dedicate pentru modurile de lucru CW și SSB, iar celelalte 4 sunt dedicate pentru FT8; eventual o să facem și un pic de RTTY. Cele opt transceivere pentru CW si SSB sunt Elecraft K3S, iar transceiverele pentru FT8 sunt Sun SDR care au fost donate de compania producătoare. Referitor la transceiverele K3S, o parte din ele provin de la producator, dar marea majoritate sunt aduse de operatori. Marea majoritate a operatorilor sunt foarte familiari cu acest transceiver foarte popular pentru DXpediții și un număr semnificativ de membri deja aveau în posesia lor acest transceiver și ca atare echipa a hotărât că vom avea K3S drept transceivere principale pentru expediție. De asemenea, acest lucru se aplică și pentru amplificatoare. Folosim amplificatoare produse de firma italiană SPE care are sediul în Roma. Ei ne-au donat câteva dintre aceste amplificatoare, dar mulți dintre operatori deja au in posesie aceste amplificatoare și ca atare le vom aduce pe insulă. În total vom avea un număr de 10 amplificatoare, plus câteva de backup. Cât privește antenele, cele verticale sunt produse și furnizate de firma DX Engineering din Statele Unite, iar antenele de tip Yagi pentru benzile de 10, 15, 20 de metri și de asemenea pentru benzile WARC sunt produse de firma britanică INOV, fiind distribuite de marea companie WIMO din Germania. Cele două companii au lucrat împreună pentru a furniza aceste beamuri. Avem un număr semnificativ din aceste antene, care ne vor da posibilitatea să emitem în mai multe direcții în același timp, în felul acesta având operatori care vor putea să lucreze pileup-uri pentru America de Nord, pentru Europa, pentru Asia, în același timp. Propagarea va fi destul de bună, suntem în creștere în ciclul solar și ca atare preconizăm că banda de 20 m de exemplu va fi deschisă aproximativ 22-23 de ore pe zi din 24, ceea ce este un lucru important pentru că va da posibilitatea chiar și radioamatorilor cu echipament relativ simplu să poată să ne contacteze. Un lucru care este important de specificat este că antenele pentru insula Bouvet nu pot fi antene care sunt gata făcute pe care le poti procura din magazin. Din cauza vânturilor incredibile pe această insulă noi am lucrat cu producătorii de acest echipament, iar acești producători au făcut un pic de re-design la echipamentul lor pentru a putea rezista acestor intemperii semnificative. De exemplu firma INOV a modificat antena lor beam în așa fel incât țevile au acum o grosime mult mai mare față de cele din variantele comerciale. Chiar și șuruburile sau piulițele sunt de dimensiuni mult mai mari pentru a putea face la condițiile meteo.

N2YO: Dar în acest fel antenele vor deveni mai grele...

KO8SCA: Da, antenele devin mai grele, dar am lucrat cu un consultant din Spania care a făcut calcule de rezistenta legate de dimensiunea antenelor și a pilonilor pe care le vor folosi, calcule care ne dau posibilitatea să fim siguri că ele vor rezista intemperiilor semnificative. De asemenea pilonii produși de o firmă grecească (SILCOM) au fost ranforțați pentru a rezista în Bouvet. Dar ce este important este că acesti piloni au posibilitatea de a fi ridicați sau coborâți manual pe măsură ce este necesar, in functie de vreme. Dacă vânturile vor fi foarte intense, vom avea posibilitea de a coborî antena la o înălțime mai redusă, iar dacă vremea este bună putem ridica antenele. In felul acesta vom avea posibilitatea să putem opera chiar și dacă vremea este neprielnică, ceea ce este un avantaj imens. Practic încercăm să putem fi în eter cât se poate de de mult pentru a putea atinge scopul nostru de un minim de 200000 de legături si 50000 de indicative unice.

N2YO: Ați prevăzut și filtre de bandă pentru a putea emite simultan pe diferite frecvențe?

KO8SCA: Da, firma celebră 4O3A din Muntenegru furnizează filtrele, triplexoarele si diplexoarele pe care le vom folosi si pe care le-am testat cu succes în Norvegia. De asemenea, aceste filtre sunt practic cele mai populare legate de expediții; vom avea un număr de filtre destul de semnificativ deoarece campusul nostru de antene este aproximativ de dimensiunea unui teren de fotbal. La o dimensiune atât de redusă a suprafeței pe care sunt amplasate antenele, problema numărul 1 va fi interferența dintre antene. Fără aceste filtre și fără poziționări ale antenelor în așa fel încât să se poată minimiza aceste interferențe va fi foarte dificil de a lucra. De asemenea, avem o antenă de recepție care va fi plasată la o distanță de aproximativ 300 m în afara campusului nostru. Această antenă care va fi conectată la toate transceiverele si va da posibilitatea de a recepționa semnale chiar și atunci când există posibilitatea de de interferență.

N2YO: Câte ceva despre membri. Câți operatori urmează să participe și puțin din istoria lor - dacă unii s-au afiliat la grupul vostru mai recent, dacă unii au renunțat pe parcurs și care sunt condițiile in general, pentru un operator să poată face parte din grupul vostru?

KO8SCA: Suntem un număr de 13 operatori, liderii echipei fiind de origine norvegiană (trei lideri), dar în total sunt 4 radioamatori norvegieni, există 5 operatori din Statele Unite, un operator din Canada, unul din Puerto Rico, unul din Germania - practic o echipă internațională. În general coechipierii sunt aleși în momentul în care ei pot demonstra că au experiență necesară pentru a aborda un asemenea proiect complex. În general pentru a participa ca membru al echipei, fiecare operator a trebuit să plătească o sumă de 20000 de dolari americani, deci o sumă semnificativă. De asemenea, operatorii trebuie să poată pleca de acasă pentru o perioadă de 45 de zile. Chiar numai aceste trei considerente fac ca alegerea coechipierilor să devină destul de dificilă. Practic sunt puține persoane care să aibă experiență necesară, să-și permită să plătească 20000 de dolari și să poată să își permită să plece de la viața de zi cu zi pe o perioadă de 45 de zile. În general liderii echipei au analizat un număr foarte mare de cereri în perioada în care ei au hotărât componența echipei, dar aceste trei considerente sunt principale. De asemenea pentru coeziunea echipei este cât de cât necesar ca operatorii să se poată înțelege între ei. Din acest din acest motiv este foarte posibil ca în aceste expediții (inclusiv Bouvet) foarte mulți operatori deja se cunosc foarte bine intre ei, poate au fost impreună in expediții anterioare, sunt deja prieteni etc. Trebuie să se ia în considerare că deplasarea sau co-habitarea să zicem a 13 oameni pe o perioadă de 45 de zile în condiții atât de dificile nu este un element nesemnificativ, din contră uneori este elementul principal de la care se pleacă în alegerea operatorilor pentru asemenea expediții.

Echipa 3Y0J s-a intalnit in Norvegia pentru testarea echipamentului
Aprilie 2022: Echipa 3Y0J s-a intâlnit in Norvegia pentru testarea echipamentului

N2YO: Presupun că toată lumea indiferent din ce țară provine, chiar dacă cei mai mulți sunt din Norvegia, vor vorbi în limba engleză sau o limbă comună, presupun, pentru a se putea toată lumea înțelege între ei, este adevărat?

KO8SCA: Da, limba engleză este limba internațională de telecomunicații, este aceeași limbă pe care piloții de avioane, sau căpitanii de vas o folosesc și ca atare radioamatorii în eter folosesc limba engleză, deci nu reprezintă un element nou faptul că toți din echipă vorbesc limba engleză. Evident nu toată lumea vorbește engleza perfect, dar toți au abilitatea a se face ințeleși. Trebuie să fie luat în considerare că acest proiect a fost lansat acum aproximativ doi ani și jumătate, în acest interval multe lucruri se întâmplă aproape zilnic, cu alte cuvinte echipa ține contactul constant pentru un sistem de chat, prin emailuri si chiar și prin telefon. Abilitatea de a comunicare în limba engleză este foarte importantă, mai ales că liderii echipei constant împart diferite sarcini la diferiți operatori, deci nu este ceva ieșit din comun să mă trezesc dimineață să citesc email-urile și să găsesc o listă cu lucruri care trebuie să le realizez în acea zi sau în următoarele zile sau când liderii echipei consideră că este necesar.

N2YO: O întrebare pe care am uitat s-o pun anterior - în planul vostru care sunt benzile pe care le veți folosi, de unde până unde se întinde spectrul vostru de semnale?

KO8SCA: Ne vom auzi de la 10 m la 160 m. Am primit cateva cereri pentru banda de 6 m, dar din păcate nu este fezabil de a lucra în banda de 6 m cu toate că probabil vom lucra pe această bandă pe perioada transportului pe ocean, fiind o soluție de a omorî plictiseala.

N2YO: E posibil ca propagarea să se îmbunătățească atât de mult încât poate banda de 6 m se deschide cu puteri mici prin reflexii pe stratul F2 și mă gândesc că poate se va întâmpla un miracol, dar dacă nu aveți echipament pe care lucrați...

Septembrie 2022: containerul cu echipament este gata de voiaj de la Oslo spre Falkland Islands
Septembrie 2022: containerul cu echipament este gata de voiaj de la Oslo spre Falkland Islands

KO8SCA: Transceiverele și amplificatoarele folosite au posibilitatea alegerii benzii de de 6 m și câteva verticale au posibilitatea să funcționeze pe 6 m așa că oricând putem pune un dipol pe această bandă. Dar s-a hotărât ca banda de 6 metri să nu fie un element central al operațiunii noatre. Țelul nostru nostru principal este un număr de 200000 de legături și dintre acestea un număr de 50000 de legături unice. Este foarte important de specificat acest lucru, pentru că 50000 de legături unice înseamnă 50000 de operatori diferiți care au reușit să ia legătura cu insula Bouvet. Evident ca radioamatorii care au super-stații pot oricând să ne lucreze în multiple moduri de lucru și benzi, iar noi suntem de acord să furnizăm acest lucru acestor operatori, dar prioritatea se va da celor care speră ca măcar să poată să facă o singură legătură. E vorba despre cei cu stații relativ modeste, care au de exemplu un simplu dipol în podul casei și 100 W. Ținand cont că noi vom avea amplificatoare cu puteri de 1,5 kW chiar amplificatoare de 2 kW și cu acestea antene semnificative este imposibil ca semnalele noastre să nu pot fi auzite oriunde în lume.

N2YO: Ținând cont că mai sunt cât mai sunt vreo șapte luni până atunci și pentru că sunteți atât de bine planificați în toată organizarea asta ce a mai rămas de făcut până atunci? La cât se ridică costul întregii operațiuni și dacă ați obținut, în afară de banii pe care îi plătiți fiecare dintre voi, întreaga finanțare pentru pentru aventura voastră? Care mai sunt și pașii necesari de făcut până la plecarea definitivă spre obiectiv?

KO8SCA: Bugetul setat inițial și calculat de șefii echipei este de aproximativ 700000 de dolari. Din această sumă, aproximativ trei sferturi reprezintă costul vasului, al echipajului, al combustibilului. Marea majoritate a acestui buget se duce, cum am spus, pentru a plăti această ambarcațiune impreună cu echipajul. Este foarte important căpitanul vasului să fie în același timp și proprietarul vasului. Acest lucru ne dă oarecum flexibilitate în a putea lua decizii în funcție de ceea ce observăm la fața locului. Este un element important care a fost căutat dinadins de către consultantul nostru în momentul în care s-a căutat acest vas. Una dintre expedițiile anterioare spre Bouvet care a eșuat a avut probleme din acest punct de vedere. De exemplu când motorul vasului expediției 3Y0Z s-a stricat, căpitanului vasului i s-a spus de către proprietar că vasul trebuie să reîntoarcă înapoi la punctul de plecare în America de Sud. Dar din punct de vedere al siguranței echipei ar fi fost mult mai avantajos ca vasul să se deplaseze în Africa de Sud (pentru a avea vantul din spate) și au fost câteva zile necesare de convingere a căpitanului față de proprietari pentru a obține permisiunea ca în sfârșit ca vasul să poată să meargă spre Africa de Sud. Deci practic vaporul s-a îndreptat înapoi spre America de Sud și abia după câteva zile când s-a obținut aprobarea, vasul s-a îndreptat spre Africa de Sud. Este un exemplu de situație care poate apărea și care trebuie rezolvată.

N2YO: Revenind la fonduri, ai spus că suma este de 700000 de dolari. Cât s-a reușit să se strângă până acum, care sunt principalii donatori și cum poate face cineva să zicem o donație sau cum poate să vă ajute dacă dorește până în momentul plecării?

KO8SCA: În momentul de față (decembrie 2022 N.R.) am reușit sa strângem toată suma de care aveam nevoie pentru a duce la bun sfârșit această DXpeditie. Principalii sponsori sunt organizațiile de radioamatori precum Northern California DX Foundation, care a donat 100000 de dolari, International DX Association care a donat 15000 de dolari, aceste două donații, cele mai semnificative care au fost acordate expediției noastre, sunt în același timp și cele mai mari sume pe care aceste organizații le-au donat vreodată. Acest lucru ne dă un sens de încredere că, comunitatea internațională de radioamatori este dornică de a ne susține și are încredere că proiectul nostru este fezabil că se va îndeplini cu succes. De asemenea, marea majoritate a fondurilor au venit de la cluburi de radioamatori din toată lumea. O parte semnificativă din bugetul nostru este legată de firmele care au sponsorizat prin echipament. Dacă expedițiile trebuie să cumpere echipament, devine imposibil de a merge în aceste destinații. Companii de genul DX Engineering care au donat echipamente în valoare de aproape 100000 de dolari reprezintă un ajutor absolut incredibil, practic este după cum am spus imposibil de a realiza aceste expediții dacă radioamatorii sau membrii echipei trebuie să cumpere acest echipament. De asemenea foarte mulți radioamatori din toată lumea au fost foarte generoși pana in momentul de față. Echipa noastra face prezentări la foarte multe cluburi din lume, prezentări prin Zoom, participăm la multe hamfesturi ca cel de la Dayton. Momentan chiar suntem încântați de faptul că foarte multe donații au avut loc în aceste două zile de când suntem la Dayton.

N2YO: Și dacă cineva ar vrea să doneze cum poate să facă, aveți pe website un formular sau posibilitatea de a se trimite banii?

KO8SCA: Corect, pe website-ul nostru, care este practic indicativul echipei, http://3Y0J.com avem o pagină de donații, iar cel mai simplu de donat este folosind aplicația PayPal care dă posibilitatea oricărui cetățean din toată lumea să poată dona, orice sumă este binevenită și ajută la bugetul total. Este uimitor numărul de radioamatori din atât de multe țări care au donat echipei noastre. Sunt chiar încântat că sunt și radioamatori români printre cei care au donat și asta mă face să mă simt mândru.

N2YO: Revenind la la zonele din care au au provenit banii, aveți în obiectiv concentrarea traficului pe anumite zone, sau este o expediție care va lucra în aceeași măsură radioamator din toate zonele Pământului?

KO8SCA: Evident, nu se va face distincție între radioamatorii dintr-o zonă sau alta. O expediție serioasă folosește sistemul legat de așa-numitele zone de populații de radioamatori. Cu alte cuvinte dacă populația de radioamatori din Germania, să zicem, sau din România este aproximativ 1% din populația mondială de radiomatori, trebuie ca echipa să fie sigură că acel procent din numărul de legături total este proporțional. Evident zone ca America de Nord, Europa, Japonia reprezintă zone cu număr de radioamatori semnificativ și numărul de legături va trebui să fie proporțional. Nu poți să pui un număr egal între aceaste procente de pe toate continentele și în toate țările nu ar fi posibil și nici etic.

N2YO: O altă întrebare pe care am uitat să o pun mai devreme - cât timp veți fi pe insula Bouvet, care va fi modalitatea voastră de a comunica cu lumea exterioară, eventual cum va fi accesul la internet?

KO8SCA: Compania Icom va furniza echipei două tipuri de echipamente de comunicație. Vom avea echipamente de tip VHF, acestea vor fi stații mobile care vor fi distribuite între radioamatori pe insulă si pe vas. Ele vor folosi pentru a putea comunica cu vasul și în același timp a comunica între coechipieri. De asemenea Icom va furniza un sistem de echipamente radio prin satelit, ei lucrează acum să ne dea un acces nelimitat. Acesta este un sistem nou pe care Icom îl comercializează și 3Y0J va fi prima expediție care folosesc acest sistem. Este un sistem de telecomunicatii stil walkie-talkie, dar este prin satelit și cu folosire nelimitată, ceea ce ne va da posibilitatea de a ține legatura cu piloții echipei și astfel vom putea distribui în felul acesta informatii legate de condițiile radio și orice altă informații care ne-ar putea ajuta să ne îmbunătățim modul de operare și de a comunica comunității internaționale planurile noastre pe insula în cele 22 de zile cât vom sta acolo. De asemenea probabil vom avea câteva telefoane gen satelit și pentru că sunt foarte scumpe le vom folosi în special pentru cazuri de urgență. De asemenea vom avea un sistem de comunicații prin Inmarsat care ne va da posibilitatea de a transmite logul echipei aproximativ o dată pe zi. Evident asta depinde de vreme. Insula Bouvet este acoperită de nori foarte denși și foarte des. Țelul nostru este să încărcăm logul nostru o dată pe zi, dar în funcție de vreme s-ar putea să fie mai rar, dar cel puțin o dată pe zi. Compania Starlink, dupa ultimele informații primite, va avea acoperire pe insula Bouvet și noi avem acum echipamentul necesar. Dacă acest Starlink va fi funcțional, el ne va da posibilitatea să avem legături de mare viteză astfel încât am putea face chiar și video-conferințe. Ar fi pentru prima dată când acest lucru s-ar face dintr-o expediție și sperăm tot sufletul s-o putem face.

N2YO: Cred că putem să concluzionăm și să-ți mulțumesc foarte mult pentru pentru oferta de a-mi da acest interviu pentru radioamatori români și să amintim aspectul că în expediție vor fi doi radioamatori români sau de origine română, unul ești tu, și celălalt este...

KO8SCA: Cezar Trifu VE3LYC sau YO3YC.

N2YO: Iata deci ca în cea mai scumpă DXpeditie din toate timpurile, expediție care încearcă să activeze numărul #2 ca entitate DXCC, doi radioamatori români participă, ceea ce mi se pare foarte semnificativ și probabil e un motiv de bucurie și mândrie pentru radioamatorii YO care vor avea un motiv în plus, cred, în afară de a obține mult râvnita entitate, dar și de a lucra poate chiar cu unul dintre voi. Ai cumva vreo idee despre propagare și despre condițiile care ar putea fi între insula Bouvet și România pe durata expediției? Este o zonă, este o o direcție dificilă? Este la fel de ușor sau de greu de contactat ca, de pildă Japonia sau America de Nord?

Harta Google Earth: New York, Tristan, Cape Town, Queen Maud Land
Harta Google Earth: New York, Tristan, Cape Town, Queen Maud Land

KO8SCA: Noi am studiat propagarea în amănunțime. Unul dintre coechipierii noștri a fost însărcinat de a se ocupa de acest subiect și foarte mult efort s-a depus pentru a înțelege exact care va fi propagarea și asta a determinat locația și felul de antene pe care le folosim. Propagarea este favorabilă în foarte multe zone ale globului și nu va fi o problemă, mai ales că suntem pe partea de ascensiune în activitatea solară. Distanța de la Bouvet până în Europa este aproximativ aceeași cu cea până în America de Nord, aproximativ 8000 de mile. Mai dezavantajați sunt radioamatorii japonezi pentru că distanța este de 10000 de mile, ei practic sunt la cea mai îndepărtată distanță față de insula Bouvet. Radioamatorii din Noua Zeelandă și Australia sunt oarecum cei mai avantajați datorita proximitatii fata de insula Bouvet. Evident vor fi ușor de contactat cei din Africa de Sud și chiar cei din America de Sud, dar concentrațiile de radioamatori cele mai mari sunt localizate in America de Nord, Europa și Japonia.

N2YO: Americanii de pe coasta de est si cei de pe coasta de vest au aceeași șansă să vă lucreze?

KO8SCA: Este o diferență între coasta de vest și coasta de est și anume coasta de vest este un pic avantajată pentru că avem vedere absolut direct, peste ocean. Direcția spre coasta de est este un pic obturată de insulă, dar nu semnificativ, poate o diferență de 1-2 puncte S. Evident, la fața locului se va ști exact dar cam asta sunt momentan estimările noastre.

N2YO: În planul vostru care se întinde pe următoarele șapte luni aveți câteva obiective majore pe care trebuie să le îndepliniți, s-au stabilit toate lucrurile necesare, echipamentele, antrenamentul, ar mai fi altceva special de făcut?

KO8SCA: Marea majoritate a sarcinilor care au trebuit rezolvate pentru logistica acestei expediții sunt deja rezolvate. Următoarele evenimente mai importante, ca să zic așa, în următoarele șase luni ar fi containerul care în momentul de față este în Norvegia și va pleca spre America de Sud, deci asta se va întâmpla in vara aceasta; se va face un seminar de siguranță în următoarele câteva luni în care fiecare membru al echipei va trebui să demonstreze că a înțeles care sunt riscurile și problemele care pot apărea și care este planul de reducere a acestor riscuri. Acest plan de safety este conceput chiar de Cezar VE3LYC împreună cu doctorii echipei. În echipă avem doi doctori radioamatori, plus un dentist, ca fapt divers. Un alt eveniment este că, desi nu va fi necesar, dar ca element de backup vom avea cu noi echipament de escaladare a acestei stânci pentru a ajunge la locația unde vom pune campusul. Câțiva membri din echipă vor lua niște cursuri avansate de alpinism ca element de backup, deci nu estimăm să fie necesar acest lucru. Și evident vom continua efortul de a obține fonduri de la radioamatori din toată lumea, practic vom participa la diferite hamfest-uri. Personal voi fi la hamfest în Germania la Friedrichshafen, deja am făcut planuri pentru un altul la Chicago și un altul în Suedia, considerăm să mergem la Tokyo la sfârșitul lui august. În momentul de față, cu toate că show-ul din Tokyo s-a anunțat că va avea loc, granițele sunt închise pentru turiștii externi și care vor să viziteze Japonia. Organizatorii spun că aproximativ la începutul lunii iulie se vor deschide granițele cu Japonia, deci dacă acest lucru se întâmplă, poate luăm in considerare un efort, poate câțiva membri ai echipei să viziteze capitala japoneză.

Cativa membri ai echipei 3Y0J au urmat in Norvegia un curs de escaladare a ghetarilor
Noiembrie 2022: Cativa membri ai echipei 3Y0J au urmat in Norvegia
un curs de escaladare a ghetarilor

N2YO: Deci data plecării este...

KO8SCA: 14 ianuarie. La acea dată vom pleca din Port Stanley, in insulele Falkland.

N2YO: Deci fiecare vine cu mijlocul lui favorit de a ajunge acolo?

KO8SCA: Din cauza COVID-ului foarte multe zboruri au fost anulate. Noi trebuie să ne asigurăm că absolut toată echipa poate să ajungă la timp în insulele Falkland. Ca atare toata echipa se va intalni in Londra pe data de 11 ianuarie pentru a lua un zbor militar (RAF) din Londra spre Port Stanley.

Membrii echipei 3Y0J
Membrii echipei 3Y0J

N2YO: Să sperăm că pandemia asta este în curs de dispariție și că până la data respectivă nu vor fi nici un fel de restricții și personal și în numele tuturor sper al tuturor cititorilor articolului și al site-ului vă doresc tuturor să aveți succes vânt din pupa pentru iahtul vostru și sperăm să vă lucrăm pe toate benzile și toate modurile de lucru dacă putem. Mult succes, Adrian!

KO8SCA: Mulțumesc pentru posibilitatea de a putea prezenta cititorilor câteva amănunte legate de expediție și de complexitatea acestui proiect și trebuie luat în considerare că țelul numărul 1 este de a pune în log pe cât mai mulți radioamatori. Obiectivul nostru de 200000 de legături este semnificativ și considerăm că am luat în calcul tot ceea ce este necesar pentru a atinge această țel.

N2YO: Sunt sigur că o să reușiți.

KO8SCA: Mulțumim.

N.R. Informații aduse la zi despre 3Y0J, precum și imagini pot fi citite la această adresă.

Sponsorii principali ai echipei 3Y0J
Sponsorii principali ai echipei 3Y0J

Ciprian Sufitchi N2YO

Articol aparut la 14-1-2023

5154

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (9)  

  • Postat de Petrica - YO9RIJ (yo9rij) la 2023-01-14 19:25:49 (ora Romaniei)
  • Se spune ca> "cu cat esti mai increzator cu atat spui de fapt cat de mari sunt riscurile!"
    Succes mult si "tin pumnii" expeditiei dar in special celor doi romani!
    73! de YO9RIJ Petrica

  • Postat de Sorin - YO7CKQ (yo7ckq) la 2023-01-15 07:19:52 (ora Romaniei)
  • Un interviu excelent cu detalii deosebit de interesante, TNX!

    Mult succes 3Y0J !!!

    73 Sorin, YO7CKQ

  • Postat de Florian - YO9GJX (yo9gjx) la 2023-01-15 08:45:26 (ora Romaniei)
  • Foarte frumos, o logistică și o organizare impresionantă, dar și riscurile sunt pe măsură.
    Vă urmărim cu mare interes, mult succes.

  • Postat de Dan - YO6BLM (yo6blm) la 2023-01-15 09:15:39 (ora Romaniei)
  • Frumos si interesant articol! Multumim Ciprian!
    73! de YO6BLM - Dan

  • Postat de Lucian DAMIAN - YO8SSB (yo8ssb) la 2023-01-15 10:25:49 (ora Romaniei)
  • Felicitari Ciprian, pentru interviu!
    Foarte bine structurat si muncit. Plin de informatii de calitate si interesante.
    Sper ca echipa sa ajunga cu bine pe insula si sa puna cat mai multe statii Yo in log-ul lor.

    73 de YO8SSB!

  • Postat de Morel - 4X1AD (4x1ad) la 2023-01-15 15:37:17 (ora Romaniei)
  • Ciprian, TNX pentru articolul foarte bun. Urez mult succes expeditiei, poate una dintre cele mai importante si mai ales dificile din ultimele decenii. Logistica formidabila, dificultatile enorme si nenumaratele probleme neprevazute care vor aparea, ma fac sa ma inclin in fata curajului extraordinar ale acestei echipe si a mobilizarii atator radioamatori si sponsori pentru reusita ei. Ma bucur ca in echipa sunt si doi radioamatori originari din YO.
    73 de Morel, 4X1AD ex YO4BE.
      Comentariu modificat de autor.

  • Postat de Stefan - YO7NSP (yo7nsp ) la 2023-01-21 15:23:16 (ora Romaniei)
  • GD DX...73 de YO7NSP Ștefan

  • Postat de Teodor Gradinariu - YO6GT (yo6gt) la 2023-01-22 16:33:59 (ora Romaniei)
  • Buna initiativa,Ciprian de al intervieva pe Adrian.Mult curaj lui Cezar si Adrian si sper sa ii intilnesc prin radio din 3Y0 !
    73, Theo F5VMH & YO6GT

  • Postat de Dimitriu Vladimir - YO4EK (yo4ek) la 2023-01-27 22:25:46 (ora Romaniei)
  • Tnx pt interviu Ciprian!! Sper ca totul sa decurga cnf planului.GD DX /73 YO4EK

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "DXpediția 3Y0J pe insula Bouvet"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact