hamradioshop.ro
Articole > Radioamatorism - opinii Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Consultare publică privind radioamatorismul pentru situații de urgență

Radioamator.ro

ANCOM, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii doreste sa colecteze opinii din partea entitatilor cu atributii pentru situatii de urgenta si a radioamatorilor YO, cu privire la explorarea si identificarea principiilor generale si metodelor specifice pentru crearea si consolidarea reglementarilor necesare si a procedurii de administrare a spectrului radio necesar pentru sustinerea activitatilor de radioamatorism dedicate furnizarii de comunicații în situatii de urgenta.

In perioada 15 septembrie 2017 - 1 noiembrie 2017 ANCOM urmeaza sa initieze o consultare publica la care membrii comunitatii de radioamatori din Romania vor putea sa raspunda unui chestionar bazat pe cateva intrebari relevante.

Potrivit ANCOM, opiniile exprimate cu ocazia acestei consultari vor servi la fundamentarea strategiei de reglementare a Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii privind sustinerea activitatilor de radioamatorism dedicate furnizarii de comunicatii in situatii de urgenta.

Pana la data de 1 septembrie 2017 ANCOM doreste sa definitiveze chestionarul care va fi pus la dispozitia publicului la data de 15 septembrie 2017. In acest sens, ANCOM primeste propuneri pentru imbunatatirea si diversificarea intrebarilor cuprinse in chestionar.

Documentul, aflat deocamdata intr-o versiune nedefinitivata, se gaseste in format Word la aceasta adresa.

Pana la aceasta data (8 august 2017) intrebarile din chestionar sunt urmatoarele:

1. Modul de implicare al serviciului de amator în situații de urgență
Cum considerați că ar trebui să fie implicat serviciul de amator pentru situații de urgență? Prin ce s-ar putea concretiza această implicare.
Descrieți și argumentați opinia dumneavoastră.

2. Structura de organizare a serviciului de amator în situații de urgență
Cum ați defini structura de organizare a serviciului de amator pentru a răspunde operativ în situațiile de urgență?
Descrieți și argumentați opinia dumneavoastră oferind scheme și structuri de organizare.

3. Experiență națională privind serviciul de amator în situații de urgență
Având în vedere experiența colaborării dintre organizații ale radioamatorilor din România și instituțiile publice abilitate pentru situații de urgență, vă rugăm să precizați ce anume s-a realizat și ce ar mai trebuie completat?
Argumentați răspunsul dumneavoastră.

4. Prezentați unul sau mai multe exemple de experiență internațională și modalitatea prin care ar putea fi implementate bunele practici. Experiență internațională privind serviciul de amator în situații de urgență
Având în vedere experiența organizării serviciului de amator din alte state, vă rugăm să ne indicați care model ar fi indicat să fie implementat în România?
Dați unul sau mai multe exemple de experiență internațională și sugestii față de modul de implementare.

5. Măsuri ce pot fi întreprinse de ANCOM
Vă rugăm să ne precizați ce măsuri considerați că ar trebui implementate pentru crearea și consolidarea reglementărilor necesare și a procedurii de administrare a spectrului radio pentru susținerea activităților de radioamatorism dedicate furnizării comunicațiilor în situații de urgență?
Argumentați răspunsul dumneavoastră.

6. Explorarea și identificarea principiilor generale de reglementare
Vă rugăm să ne sintetizați ce principii generale vizați pentru definirea serviciului de amator pentru situații de urgență? Care ar fi elementele importante ale unei astfel de activități?
Comentați fiecare principiu de strategie enunțat de către dumneavoastră.

7. Explorarea și identificarea metodelor specifice de aplicare a reglementării
Vă rugăm să ne precizați ce mecanisme sunt cele mai potrivite în vederea determinării radioamatorilor să participe și să se implicare în sprijinirea autorităților naționale în situații de urgență? Cum credeți că se va putea evalua eficiența reglementării și care vor fi factorii implicați?
Comentați fiecare metodă enunțată de către dumneavoastră.

8. Definirea unor resurse dedicate de spectru radio
Considerați că ar fi utilă dedicarea unor canale de radiocomunicații dedicate exclusiv intervenției radioamatorilor în situații de urgență? Dați exemple de astfel de canale, incluzând benzi de frecvențe, sau chiar frecvențe, lărgimi de bandă, simbol de emisie și modul de lucru.
Argumentați fiecare propunere făcută de către dumneavoastră.

9. Proceduri de lucru în situații de urgență
Considerați că ar trebui definite proceduri speciale de lucru pe canalele de radiocomunicații dedicate situațiilor de urgență? Cum s-ar asigura instruirea pentru însușirea acestor proceduri?

Propunerile dumneavoastra, care trebuie sa se limiteze strict la imbunatatirea acestui chestionar, sunt asteptate la adresa email chestionar-ancom@radioamator.ro pana la data de 1 septembrie, dupa care vor fi centralizate intr-un singur document si trimise catre Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii pentru a fi analizate si eventual luate in consideratie pentru consultarea oficiala care se va lansa la data de 15 septembrie 2017.

Comentariile la subsolul acestui articol si pe Forum sunt binevenite, insa numai propunerile sosite prin email vor fi trimise catre ANCOM.

Radioamator.ro 

Articol aparut la 8-8-2017

5953

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (31)  

  • Postat de Florentin - YO9CHO (yo9cho) la 2017-08-09 03:20:13 (ora Romaniei)
  • AREC - Noua Zeelanda: http://www.nzart.org.nz/arec/

  • Postat de Paul - YO9CMF la 2017-08-09 07:25:21 (ora Romaniei)
  • În primul rând identificarea hm.care cu mijloace de comunicație modeste care să comunice informații, respectând modul de lucru al radioamatorilor.
    2. Organizarea de până acum a Frr. o consider buna.
    3. Stabilirea de către Frr. A frecventelor de lucru pe zone, în funcție de posibilitățile hm.,eventual o statie de hm. care să comunice mai departe ,ca distanta.!
    4. Guvernul să stabilească ,precis, cum organele locale cer sprijinul radioamatorilor pe plan local!
    5. După aceea, organele locale ale statului împreună cu asociațiile de radioamatori sau radioamatori individuali unde este necesar, stabilesc modul de lucru,mijloacele materiale necesare,responsabilități!73,Paul



  • Postat de Catalin - YO8RIX la 2017-08-09 09:10:41 (ora Romaniei)
  • Un chestionar mult prea stufos pentru radioamatorul obisnuit. In forma asta, e mai potrivit sa fie adresat conducerii F.R.R./A.R.R etc

  • Postat de Gheorghe Oproescu - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2017-08-10 16:03:21 (ora Romaniei)
  • Consider că la punctele 1-8 răspunsul este în casa ANCOM. Nu văd cum niște amatori mai mult sau mai puțin afiliați unor structuri în majoritate sportive și foarte puțin formative pentru situații de urgență pot face propuneri compatibile cu paleta de activități ale ANCOM, cu atât mai mult propuneri despre implicarea ANCOM deoarece asta se cere, nu implicarea radioamatorilor. Eventual ar putea raspunde la aceste puncte chiar ISU.
    Odată rezolvate problemele legate de implicare, principii, metode specifice, practici, proceduri etc și aduse la cunoștința tuturor, radioamatorii pot participa cu propuneri care vizează ultima întrebare din punctul 9. Pentru că în statutul FRR nu este cuprinsă nicio formă de instruire în afara celei sportive (cap. IV și cap. V) ori, însușirea procedurilor pentru situații de urgență și, mai ales exersarea acestora, trebuie reglementată asemănător cu instruirea ca radioamator (în cluburi) și exersată asemenea competițiilor sportive, în campanii organizate. Pentru asta trebuie reglemnetări noi și la obiect în statutele asociațiilor de radioamatori. Asa cum este în statutul DARC, art. 2 alin. 1 „die Unterstützung der Behörden beim Aufbau von Nachrichtenverbindungen in Katastrophen-fällen”, adică „sprijinirea autorităților la construirea de legături informaționale în cazuri de catastrofe”. 73!

  • Postat de Nic - YO4LHR la 2017-08-11 15:19:06 (ora Romaniei)
  • Nu inteleg ce legatura are frr in aceasta ciorba. Este o CEVA doar pe linie de sport si nu reprezinta radioamatorii decat pe linie sportiva. Daca ati elimina "frr" din tot altceva in afara de "campionate" nationale, mondiale, galactice, lucrurile ar fi cu mult mai simple.
    Pentru situatiile de urgenta trebuie o reglementare a ANCOM si aplicabila la nivel de radiocluburi dar si la nivel individual. Noi putem doar sa ne dam cu presupusul, adica sa fim "consultati". Ar urma, sper eu, legiferarea montarii antenelor de radioamatori pe blocuri, OBLIGATIVITATEA ISU de a colabora cu radioamatorii si, de ce nu, antrenamente comune. Poate sa fim si platiti pentru asta. De ce nu?

  • Postat de Doru Zaslo - YO2AMU la 2017-08-11 21:54:49 (ora Romaniei)
  • Radioamatorismul...o activitate sportiva! Nu vad de ce trebuie sa fim amestecati in "ciorba" de la ISU si sa facem curte pentru a fi luati in seama? ISU are personal pregatit pentru situatii de urgenta si platit pentru asta!Normal ca in caz de nevoie , orice radioamator poate sa-si puna la dispozitia aparatura si aptitudinile pentru a realiza o punte radio unde este nevoie.Nu suntem instare de a ne mobiliza la concursuri,suntem tot mai putini! Ne "rotunjim" acum in situatii de urgenta? hai sa fim seriosi si sa ne vedem de trafi,concursuri si simpozioane! Sau ne-am invatat perdanti?

  • Postat de Dan - YO3GH (yo3gh) la 2017-08-13 16:41:41 (ora Romaniei)
  • Eu cred ca ISU are nevoie de noi indiferent de oamenii pregatiti ai lor. Radioamatorismul e un hobby , nu e sport ( https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Radioamator), iar noi facem comunicatii din placere , fara bani , https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Radioamatorism . Cine urmareste interese economice nu e radioamator chiar daca are indicativ ,...., e comerciant , afacerist .... etc. si incearca sa traiasca din pasiunea altora ..
    Numai bine.

  • Postat de Doru Zaslo - YO2AMU la 2017-08-13 20:03:00 (ora Romaniei)
  • Ca rspuns la YO3GH...nu vad unde este dorinta de a castiga din conlucrarea cu ISU. Cu atat mai putin afirmatia ca am putea fi eventuali afaceristi!Cand participi la o aplicatie pe banii tai, castigul este cu minus in fata. Nimeni nu a castigat din acest hobby care ,totusi spre stiinta celor neavizati este considerat la noi un sport. Se fac si concursuri...ca sa vezi!Unii chiar fac performante!Nu am vazut niciodata ISU sa faca curte radioamatorilor ci, exact invers cu anumite interese! E o parere si nu o dorinta de a polemiza!E usor de a arunca anatema!

  • Postat de Mihai - YO3HUI (yo3hui) la 2017-08-14 00:25:50 (ora Romaniei)
  • În primul rând sa se respecte dorința Radioamatorilor de a avea antena la bloc acolo unde locuiește.Si toate aceste probleme se vor rezolva la momentul potrivit, când va fi nevoie.Consider că acesta este un prim pas in a rezolva și aceasta problema de comunicati de urgență.Apoi totul vine pe parcurs acolo în teren 73

  • Postat de Gheorghe Oproescu - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2017-08-14 07:58:04 (ora Romaniei)
  • @YO3GH, o fi el radioamatorismul un hobby, numai că oficial sunt reglementate, apreciate și stimulate numai manifestările sale cu caracter sportiv. Mai mult, printr-un abuz, o autoritate națională eminamente sportivă și relativ tânără în raport cu vârsta radioamatorismului, este vorba de FRR, se erijează în a fi continuatoarea „de drept” a primelor forme de organizare ale radioamatorilor de la noi cu aproape un secol în urmă, care au servit exclusiv intereselor cetățeanului și a manevrat astfel încât această autoritate națională să reprezinte oficial pe toți radioamatorii români (deci obligatoriu sportivi, reprezentând numai interese sportive, adică nimic comun cu spiritul de radioamator!) pe lângă organisme internaționale, gen IARU, care desfășoară orice alte activități specifice, numai sportive nu. Ceva precum nuca și peretele. Iar întrecerile sau concursurile organizate de IARU sau altele asemănătoare, acele „championship”, nu au nimic comun cu ce înțelegem noi prin campionat, nu acordă titluri și trofee de campion. Seamănă cu întrecerile nesportive, cum erau la noi cele organizate pe linia apărării civile (întrecerile pompierilor voluntari, sanitarilor voluntari etc) care erau campanii de verificare și stimulare a pregătirii în domeniu, susținute regulamentar și chiar legislativ. Pe când nouă ne lipsesc chiar și drepturile de a baneficia de o antenă. Se lasă totul pe seama ISU care, iertată să-mi fie erezia, manifestă atitudini monopoliste, probabil din spirit de conservare a unor forme birocratice care însoțesc orice organizație în lipsa unei concurențe. 73!

  • Postat de Mateas Marius - YO2MMC la 2017-08-17 15:13:28 (ora Romaniei)
  • Buna ziua, in calitate de radioamator si de membru al formatiunii de interventie rapida SALVO ce apartine de Primaria Timisoara propun sa se analizeze un exemplu concret/real din care se pot extrage unele raspunsuri la chestionar. Astfel, radioamatorii din Timisoara ( YO2KQT) conlucreaza pe baza de protocol cu SALVO si ISU, participa la exercitii comune de cautare -salvare. Mai concret radioamatorii au contribuit la realizarea dotarilor tehnice si la scrierea de manuale de utilizare si operare, au construit antene si le-au verificat pe teren, au exersat cu echipa SALVO proceduri de operare, au contribuit la verificarea si mentenanta echipamentelor si au sprijinit pregatirea voluntarilor pentru obtinerea permiselor de operator radio in serviciul mobil terestru.Cred ca aceasta situatie trebuie multiplicata la nivelul tarii ca un prim-pas.73 de YO2MMC

  • Postat de Dan - YO3GH (yo3gh) la 2017-08-23 16:48:08 (ora Romaniei)
  • @YO4BKM : de acord cu multe spuse de d-vstra. ISU o sa incerce niste "colaborari" cu diferite grupuri interesate sa ajute benevol, monopolul o sa dispara in scurt timp ( au mai disparut si alte monopoluri , vezi Romtelecom sau mai nou distribuitorii de energie care au aparut de curand ) NUmai bine

  • Postat de CREANGA MUGUREL - YO7GDB la 2017-08-24 10:24:42 (ora Romaniei)
  • Buna ziua,vad ca dezbaterea sa "amplificat"si m-am gindit sa particip si eu.Sint de parere ca radioamatorismul este o pasiune,un hobby(cei care participa la concursuri,campionate de CW,RGA samd foarte bine bravo lor.)Insa trebuie avut in vedere faptul ca totul se face pe banii si pe timpul nostru de aceea nu vad de ce trebuie sa ne asimilam existenta cu ISU,noi existam cind ei nu erau.In cazuri de calamitati fiecare dintre noi o sa ajutam in limita posibilitatilor.Sint sigur de asta!Cit priveste ISU in majoritatea cazurilor ei nu vad din cuvintul radioamator decit jumatatea amator uitind faptul ca multi dintre noi sint specializati in electronica comunicatii radio samd.In cazul avionului prabusit in Apuseni niste radioamatori au auzit semnalul de ajutor insa nu au fost luati in seama(am vazut la TV).ANCOM impreuna sau si cu FRR ARR,si alte asociatii de radioamatori ar putea sa emita un act normativ prin care,sa reglementeze instalarea unor antene pe terasele blocurilor in baza autorizatiei de radioamator.Nu ma refer la "mastodonti"unde necesita autorizatii de la Inspectoratul in constructii ci la unele mai simple.Acel act ar trebui sa fie recunoscut de autoritatile locale si de asociatiile de proprietari.In alte tari (membre UE)am vazut pe blocuri cu 30 - 40 de etaje piloni zabreliti pe care erau BEAM-uri cu 5 elemente.Ferice de cei care locuiesc la casa si au curte.
    73!RELU

  • Postat de Gheorghe Oproescu - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2017-08-24 14:08:47 (ora Romaniei)
  • La nivel mondial se acordă tot mai multă atenție voluntariatului în orice domeniu unde resursele oficiale nu sunt niciodată îndestulătoare, mai ales în situații de urgență dar și în alte cazuri cum ar fi asistența socială. Voluntariatul are legătură atât cu amatorismul cât și cu profesionalismul din domeniul respectiv, cu deosebirea că un voluntar profesionist știe ce are de făcut în situații de urgență și o face în afara obligațiilor de serviciu, fără remunerație, pe când amatorul trebuie instruit cu privire la ce are de făcut și cum trebuie să procedeze. Instruirea nu o poate face ANCOM care are alte atribuții clar delimitate și pe care trebuie să le facă bine, fără interferarea cu alte sarcini. În principiu instruirea se poate face în organizațiile de radioamatori cu condiția ca instruirea să fie cuprinsă în statutul organizației respective (club, asociație, federație etc) pentru a beneficia de dreptul de a elibera atestate cu recunoaștere oficială (fără de care nu este posibilă participarea voluntară) sau chiar de ISU dacă descoperă că radioamatorii nu sunt niște uzurpatori ai privilegiilor lor ci niște colaboratori onești. Odată autorizat ca voluntar pe un domeniu, radioamatorul se poate pune la dispoziția autorităților în orice situație și oriunde. Evident că peste toate acestea este nevoie de o reglementare a antenelor, chiar dacă instalarea lor necesită cheltuieli în plus de proiectare, autorizare etc. Fără antenă ești ca vânătorul fără muniție. „Antena te ridică/ Antena te coboară/ Antena îți dă viață/ Antena te omoară. Sau îți produce insomnii. 73!

  • Postat de Gheorghe Oproescu - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2017-08-24 14:19:20 (ora Romaniei)
  • Puțin pe lângă topic, dar arată care este atenția pe care autoritățile o acordă radioamatorilor. Am inițiat și coordonez la clubul brăilean „Cupa minorităților” cu desfășurare în luna decembrie. După ani de testare și dobândire de experiență am hotărât, în club, ca acesată cupă să devină o competiție internațională de 24 de ore, am pregătit regulamentul, tradus în câteva limbi. Pentru a da greutate acestei inițiative, nicidecum pentru a cere bani sau alte mijloace de susținere materială, am trimis la începutul anului liderului grupului minorităților din Parlamentul României o descriere concisă a intențiilor noastre, a experienței în domeniu și regulamentul. Nu ceream altceva decât un punct de vedere, dacă apreciază sau nu o astfel de inițiativă. Nici până acum nu am primit niciun semn. Deci îi rogi cu voluntariat, parțial și în ionteresul lor, dar degeaba.

  • Postat de Dan - YO3GH (yo3gh) la 2017-08-24 15:09:08 (ora Romaniei)
  • @YO4BKM : tare initiativa , e pacat insa ca Parlamentul nu da un feedback , chiar daca au atata treaba pot sa raspunda macar cu 2 randuri la orice notificare pe care o primesc , asa ar arata ca sunt profesionisti ... Numai bine.

  • Postat de Cristian Trifu - YO5GTC la 2017-08-25 20:05:00 (ora Romaniei)
  • La nivelul fiecarui judet exista structuri bine definite care actioneaza in situatii de urgenta.
    Aceste structuri trebuie sa stabileasca modul in care radioamatorii ar putea sa le ajute fara sa le incurce. Tot ele ar trebui sa organizeze intalniri cu radioamatorii din zona lor de responsabilitate ca sa stabileasca clar procedurile de urmat. Si, deasemenea sa se stabileasca foarte clar cine anume dintre radioamatori va actiona in aceste situatii. Altfel va iesi un talmes balmes.
    Si sa existe si o baza legala foarte clara care sa reglementeze modul in care radioamatorii pot interveni in aceste situatii.

  • Postat de Eugen Boca - YO5EB la 2017-08-28 12:08:32 (ora Romaniei)
  • Buna ziua, castigul radioamatorilor in colaborarea cu Statul si organismele lui ar fi, din punctul meu de vedere o posibila reglementare a posibilitatii de a amplasa antena (sau antenele), cu aprobare de la Primarie sa zicem, in locuri mai avantajoase decat in prezent.
    Nu stiu cati dintre dumneavoastra radioamatorii, au aceasta problema cu aprobarile pentru amplasare de antene, date de locatari, asociatii sau au avut parte de amenintari de genul: ,,daca pui aici te arunc de pe bloc,, - autor un gardian de la penitenciar, deci mai ca il cred in stare, eu unul am aceasta problema si astept demult aceasta colaborare cu ISU cu speranta ca se va reglementa si acest aspect pe langa celelalte. Ca propunere la document ar trebui pentru inceput sa fie lamurit termenul ,,situatie de urgenta,, in care intra in actiune radioamatorii. ISU actioneaza la tot felul de solicitari de la coborat pisici din copaci pana la batut turturii de pe acoperisuri.

  • Postat de Gheorghe Oproescu - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2017-08-28 14:54:41 (ora Romaniei)
  • @YO5EB, realitatea este mai cruntă. Există legi care obligă pe proprietarul oricărei locuințe și care exploatează în comun cu alții suprafețe și amenajări să nu poată face nicio modificare, amplasare etc decât cu două condiții: acordul vecinilor care folosesc spațiile comune și avizul consructorului de imobil, ori aviz de urbanism dacă este vorba de lucrări care schimbă aspectul clădirii. Dacă avizul constructorului ori cel de urbanism de poate obține - în principiu, dar nu este sigur - contra cost (proiect, construcție făcută de firme autorizate etc) acordul vecinilor nu va fi obținut niciodată. În blocul unde stau eu la Brăila nu s-a putut monta un panou publicitar pe un perete fără ferstre deoarece un proprietar (cu studii și funcții superioare în județ) s-a împotrivit deoarece lămpile care luminau panoul ardeau tencuiala de pe perete. Și uite așa asociația de proprietari a pierdut un contract bine plătit, care asigura fonduri pentru reparații la bloc. Să am și eu antenă la bloc? Nici gând, nici când soția a fost administrator de imobil. Am avut un LW de la geamul meu la cineva din blocul de peste drum, cu care mă înțelesesem, dar a dispărut și asta. Noroc cu curtea de la țară. GL!

  • Postat de Dimitriu Daniel - YO8SJC la 2017-08-29 11:05:32 (ora Romaniei)
  • ....toate "bune si frumoase" in situatie de pace si fara vreun cataclism. Sa vedem "care, cine, cand si cum" are vreo putere de decizie si poate mobiliza o structura nemilitarizata, "la ordin" in situatie inversa, cand toti vor da buzna sa-si salveze "catelu' si purcelu'." Dupa cate se pare, e comparabil legislativ, cu a mobiliza o echipa de airsoft sa salveze.... un steag LGB, intr-o "altfel" de Situatie de Urgenta.....

  • Postat de Mircea - YO4SI (yo4si) la 2017-08-31 23:45:46 (ora Romaniei)
  • Mereu mi-aduc aminte de japonezul muscat de un caine in centrul Bucurestiului. Omul s-a retras la scara unui bloc si a murit datorita hemoragiei la piciorul muscat de caine. Nici el insusi si nici altcineva nu au fost pe faza ca sa opreasca hemoragia. Insist ca radioamatorii sa fie mereu pregatiti pentru a da primul ajutor in caz de hemoragie sau obturarea cailor respiratorii ! La intrebarea "cine esti dumneata", sa raspunda : SUNT RADIOAMATOR !

  • Postat de Gheorghe Oproescu - Tavi - YO4BKM (yo4bkm) la 2017-09-01 08:32:38 (ora Romaniei)
  • @YO4SI, eset corect si asta tine numai de radioamatori. Dar este nevoie de instruire oficiala si eliberarea unui atestat, altfel interventia in astfel de cazuri este considerata malpraxis, conform legilor noastre sau straine iar o buna-intentie devine condamnabila, cu atat mai grav cand produce efecte catastrofale. Ca sa fie instruiti oficial si sa dobandeasca un atestat recunoscut trebuie ca acest lucru sa fie cuprins in statut. In statutul altor cluburi de radioamatori din strainatate se prevede expres printre scopuri asistenta sociala si ajutorarea handicapatilor, alaturi de sprijin in cazuri de catastrofe, ceea ce creaza cadrul legal pentru instruire calificata cu doua avantaje: interventia este corecta tehnic si legal iar raspunderea de malpraxis nu se mai poate invoca ori este acoperita de un sistem de asigurari. 73!

  • Postat de Dorin - YO4RNG la 2017-09-06 22:17:03 (ora Romaniei)
  • Radioamatorii, dar si posesorii de CB pot oferi in cazul unor dezastre naturale informatii vitale.

    Colaboarea, exercitiile si eventual protocoalele stabilite din timp cu institutiile abilitate ajuta la o mobilizare eficienta la nevoie.

    Consider ca ar trebui efectuate mai des exercitii si simulari in care sa fie implicati radioamatorii.

  • Postat de Marian Dumitrescu - YO8SGM la 2017-09-12 13:05:29 (ora Romaniei)
  • 1.Modul de implicare al serviciului de amator în situații de urgență
    Cum considerați că ar trebui să fie implicat serviciul de amator pentru situații de urgență? Prin ce s-ar putea concretiza această implicare.

    PUNCT DE VEDERE:
    ATENTIE – A nu se confunde Situatiile de Urgenta cu Starile de Urgenta care presupun interventia armatei si sunt termene total diferite ca semnificatie si referinta.
    Implicarea Serviciului de radioamatori in situatii de urgenta trebuie reglementata prin lege altfel nicio structura abilitata sa gestioneze situatiile de urgenta nu va accepta, sub sanctiunea legilor in vigoare, sa raspunda pentru faptele altora. Aceasta presupune aducerea unor corectii sau completari la numeroasele acte normative care reglementeaza activitatile in SU(Situatii Urgenta) respectiv:
    a.O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.15/2005;
    b.Hotarârea Guvernului Romaniei nr. 1491/09.09.2004 pentru aprobarea Regulamentului –cadru privind structura organizatorică, atribuț iile funcț ionarea si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru situaț ii de urgență;
    c.H.G. nr. 2288/2004 pentru aprobarea repartizării principalelor funcţii de sprijin pe care leasigură ministerele, celelalte organe centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă;
    d.Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare;
    e.Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 1259 din 10 aprilie 2006 pentru aprobarea normelor privind organizarea ș i asigurarea activităț ii de înș tinț are, avertizare, prealarmare în situaț ii de protecț ie civilă;
    f.H.G. nr. 642/2005 pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a unităţilor administrative teritoriale, instituţiilor publice şi operatorilor economici din punct de vedere al protecţiei civile, în funcţie de tipurile de riscuri specifice;
    g.H.G. nr. 501/2005 privind aprobarea Criteriilor pentru asigurarea mijloacelor de protecţie individuală a cetăţenilor.
    h.Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 1184 din 6 februarie 2006 pentru aprobarea Normelor de organizare ș i asigurarea activităț ii de evacuare în situaț ii de urgență.

    2.Structura de organizare a serviciului de amator în situații de urgență. Cum ați defini structura de organizare a serviciului de amator pentru a răspunde operativ în situațiile de urgență?

    PUNCT DE VEDERE:
    Structura de organizare trebuie sa fie de tip militar (ierarhii bine definite) stabilite in functie de categoria si nivelul de riscuri specifice fiecarui judet sau district asa cum este mentionat in Regulamentul serviciului de radioamatori. Acestor structuri trebuie stabilite din “timp de pace”, adica din timpul starii de normalitate, planuri de actiune pe specific de risc si Situatie de urgenta (Contingency Plans) completate cu proceduri clare de lucru referitoare la categoriile si forma informatiilor transmise, periodicitate si beneficiarii informatiilor transmise precum si solutiile necesare pentru asigurarea confidentialitatii si/sau securitatii(realitatii) informatiilor transmise etc etc etc.

    3.Experiență națională privind serviciul de amator în situații de urgență
    Având în vedere experiența colaborării dintre organizații ale radioamatorilor din România și instituțiile publice abilitate pentru situații de urgență, vă rugăm să precizați ce anume s-a realizat și ce ar mai trebuie completat?

    PUNCT DE VEDERE:
    Am o experienta de 8 ani in domeniul gestionarii situatiilor de criza interne si internationale in cadrul MApN si nu am intalnit nicaieri o forma sau macar o intentie de colaborare cu Serviciul de radioamatori(nici in tara nici pe timpul desfasurarii exercitiilor internationale la care am luat parte). Mai mult decat atat, structurile abilitate sa gestioneze Situatiile de urgenta isi dezvolta acum propriul sistem de repetoare si retranslatoare care va conduce, probabil, la un “REFUZ AMABIL” din partea MI/ISU la buna intentie a ANCOM si a Federatia Romana de Radioamatori.
    Daca pe plan local exista disponibilitati ale unor autoritati locale in ce priveste o ”sursa” sau cale suplimentara de a comunica cu lumea in Situatii de urgenta, nu acelasi lucru se va realiza la nivel central având in vedere necesitatea de “a face curat in stufarisul legislativ” prin modificarea legislatiei urmata de o posibila ”afectare a prestatiei si prestigiului” celor abilitati sa gestioneze SU.
    4.Prezentați unul sau mai multe exemple de experiență internațională și modalitatea prin care ar putea fi implementate bunele practici. Experiență internațională privind serviciul de amator în situații de urgență
    Având în vedere experiența organizării serviciului de amator din alte state, vă rugăm să ne indicați care model ar fi indicat să fie implementat în România?
    PUNCT DE VEDERE: Asa cum am mentionat la punctual 3. nu am intalnit in toata perioada activitatii in domeniul gestionarii stituatiilor de criza la MApN in tara sau strainatate(NATO) o cat de mica referire la utilitatea Serviciului de radioamatori in gestionarea SU.

    5.Măsuri ce pot fi întreprinse de ANCOM
    Vă rugăm să ne precizați ce măsuri considerați că ar trebui implementate pentru crearea și consolidarea reglementărilor necesare și a procedurii de administrare a spectrului radio pentru susținerea activităților de radioamatorism dedicate furnizării comunicațiilor în situații de urgență?
    PUNCT DE VEDERE: Consider ca este necesar crearea unui cadru organizatoric comun (grup de lucru) pentru identificarea, argumentarea si solutionarea tuturor problemelor de interes comun. Cum interesul comun este salvarea viatii oamenilor si bunurile materiale, acest interes trebuie extins si dincolo de teritoriul national sau intercomunitar. Sustin aceasta prin nevoia de a comunica in cadrul SU si la nivel international prin transmiterea informatiilor si datelor la Organismele internationale de resort respectiv: ONU, UE, NATO(EADRCC The Euro-Atlantic Disaster Response Coordination Centre) ca mechanism principal de raspuns la Situatii de Urgenta in spatiul Euro-Atlantic.
    6.Explorarea și identificarea principiilor generale de reglementare.Vă rugăm să ne sintetizați ce principii generale vizați pentru definirea serviciului de amator pentru situații de urgență? Care ar fi elementele importante ale unei astfel de activități?.
    PUNCT DE VEDERE: Voluntariat, Disponibilitate de a lucra in conditii de stress si efort fizic si psihic accentuat Responsabilitate, si nu in cele din urma asumarea constienta consecintelor legale in situatii de neconformitate.
    7. Explorarea și identificarea metodelor specifice de aplicare a reglementării. Vă rugăm să ne precizați ce mecanisme sunt cele mai potrivite în vederea determinării radioamatorilor să participe și să se implicare în sprijinirea autorităților naționale în situații de urgență? Cum credeți că se va putea evalua eficiența reglementării și care vor fi factorii implicați?
    PUNCT DE VEDERE: Am identificat numeroase opinii si puncte de vedere care nu au nimic comun cu intentia de cooperare sau colaborare in SU. Doar singura dorinta de a face parte din acest sistem fara cea mai vaga idee a ceea ce presupune aceasta activitate nu este constructiva. Sunt radioamatori care, in dorinte de a se autolauda au iesit in presa locala cu informatia ca sunt membrii ai retelei nationale radio de urgenta cand aceasta retea inca nu exista. Repet solutia mentionata la punctul 2. adica:” Structura de organizare trebuie sa fie de “tip militar” adica o organizare pe ierarhii bine definite stabilite in functie de categoria si nivelul de riscuri specifice fiecarui judet sau district. Acestor structuri trebuie stabilite inca din timpul starii de normalitate, planuri de actiune pe specific de risc si Situatie de urgenta (Contingency Plans) completate cu proceduri clare de lucru referitoare la categoriile si forma informatiilor transmise, periodicitate si beneficiarii informatiilor transmise precum si solutiile necesare pentru asigurarea confidentialitatii si/sau securitatii(realitatii) informatiilor transmise etc etc etc. Nu in cele din urma trebuie avut in vedere calitatea umana a celor care doresc sa faca parte din aceasta Retea radiio de urgenta, disponibilitatea acestora de a lucra in conditii de stress maxim sau care necesita efort fizic deosebit (pentru situatiile din teren). Pentru exemplificare am un scenariu simplu: “Un cutremur de pamant de 8,2 grade pe scara Richter in Dobrogea care a distrus sau a afectat aproape in intregime retelele de electricitate, telefonie fixa si mobile, Centrala atomo-electrica de la Cernavoda care a generat emisii radioactive in apa si aer si afectarea instalatiilor petroliere si produse periculoase din porturile Constantanta, Agigea si Mangalia”. Efectele posibile ale acestui scenari le pot descrie incateva cuvinte – PANICA, ANARHIE. Nu vad deloc ca un radioamator, membru al faimoasei Retele radio de urgenta, sa-i pese de responsabilitatea asumata ca voluntar mai mult dacat interesul personal de a scapa de urmarile dezastrului si a-si pune la adapost familia.

    8. Definirea unor resurse dedicate de spectru radio.Considerați că ar fi utilă dedicarea unor canale de radiocomunicații dedicate exclusiv intervenției radioamatorilor în situații de urgență? Dați exemple de astfel de canale, incluzând benzi de frecvențe, sau chiar frecvențe, lărgimi de bandă, simbol de emisie și modul de lucru.

    PUNCT DE VEDERE: Unele prevederi sunt dejar mentionate in lege in ce priveste unele benzi si frecvente radio. Aici trebuie aprofundata problematica in cadrul sedintelor ”GRUPULUI DE LUCRU” mentionat la punctual 5.
    9. Proceduri de lucru în situații de urgență
    Considerați că ar trebui definite proceduri speciale de lucru pe canalele de radiocomunicații dedicate situațiilor de urgență? Cum s-ar asigura instruirea pentru însușirea acestor proceduri?.
    PUNCT DE VEDERE: In mod cert DA, trebuie elaborate, exersate si aplicate proceduri clare de lucru(SOPs- Standard Operational Procedures). Instruirea se face, in mod normal, de catre cei care au elaborat procedurile prin personalul sau structurile autorizate sa faca acest lucru.

  • Postat de Vasile - YO6EX (yo6ex) la 2017-09-12 13:36:05 (ora Romaniei)
  • copy/paste: = PUNCT DE VEDERE: Asa cum am mentionat la punctual 3. nu am intalnit in toata perioada activitatii in domeniul gestionarii stituatiilor de criza la MApN in tara sau strainatate(NATO) o cat de mica referire la utilitatea Serviciului de radioamatori in gestionarea SU. =

    Daca nu ai auzit, nu insemna ca nu exista!...

    IARU:
    Global Amateur Radio Emergency Communications (GAREC)

    ARES – USA & Canada:
    http://www.arrl.org/amateur-radio-emergency-communication

    Olanda:
    Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

    Anglia:
    Radio Amateurs Emergency Network (RAYNET)

    Australia:
    The Wireless Institute Civil Emergency Network (WIEN)

    Austria:
    Amateur Radio Emergency Network Austria (ARENA)

    Chile:
    Servicio de Emergencia de Radioaficionados (SERA)

    Irlanda:
    Amateur Radio Emergency Network

    Noua Zelanda:
    Amateur Radio Emergency Communications

    Spania:
    Red Radio de Emergencia (REMER)

    Franta:
    FNRASEC

    Etc…

  • Postat de Marian Dumitrescu - YO8SGM la 2017-09-12 13:43:41 (ora Romaniei)
  • Pentru cei interesati de subiectul "radioamatorismul pentru situații de urgență" supun atentiei dumneavoastra si eventuale opinii privind posibila aparitie a Situatiilor de Urgenta pe timpul Starilor de Razboi, Starii de Necesitate si nu in ultimul rand al Starii de Asediu. Complexitatea subiectului in aceasta conjunctura nu poate accepta opinii doar de dragul a comenta favorabil sau nefavorabil aceasta abordare fara o documentare corecta.

    Multumesc pentru atentia acordata.

    73!...de yo8sgm

  • Postat de Marian Dumitrescu - YO8SGM la 2017-09-12 15:00:48 (ora Romaniei)
  • Multumesc pentru interventie. Totusi, chiar daca exista nu inseamna ca si functioneaza. Folosind cunostintele mele de engleaza sau cu ajutorul Google translate pentru lb. spaniola am inteles ca, in majoritatea cazurilor serviciile respective sunt servicii voluntare prevazute de legea lor dar care se activeaza pe principiul "rechizitiei"sau "concentrarii rezervei de comunicatii"...cazul Spaniei. Ca sunt utile...asta este clar dar numai sub aspectul participarii lor ca parte a unui sistem coerent bazat pe prevederi legale si care actioneaza pe baza unor principii, planuri si proceduri logice siclare. Am participat anual, pana in 2005, la foarte multe exercitii conduse de UE si NATO si iti spun sincer ca nu s-a manifestat niciun interes fata de serviciul de radioamatori in orice forma s-ar afla el la nivelul fiecarei tari din comunitatea euro-atlantica. In mod sigur la nivelul tarilor cu experienta in acest domeniu(SUA, Marea Britanie, Franta etc) exista acea compatibilitatea necesara intre mijloacele tehnice de comunicatie prin radio, satelit sau televiziune mobila apartinand diferitelor structuri de putere ale statului cu atributii in
    SU. Structurile, adiacente de radioamatori sunt in general voluntari care, in situatii de dezastre majore, acest voluntariat neorganizat ierarhic si fara proceduri clare, coordonat de CONSU(Centru Operativ National pentru SU) nu va fi mai important decat "un plici mic".
    Mai vorbim pe aceasta tema daca te intereseaza subiectul dar prefer pe email ca sa nu antrenam anumite "rautati" din partea unor mai mult sau mai putin cunoscatori ai subiectului.
    73!...de yo8sgm

  • Postat de Razvan - YO9IRF la 2017-09-12 18:24:21 (ora Romaniei)
  • Doar doua mentiuni la scenariul apocaliptic al lui YO8SGM: 1. In regiunea Dobrogea e imposibil un cutremur de peste ~6 grade. Singura regiune cu potential ce se spropie de 8 grade e Vrancea. 2. Design-ul reactoarelor de la Cernavoda (model CANDU) impiedica scurgerea seminificativa de radiatii in situatii de genul asta. Cernavoda are un sistem independent de alertare in cazul unui cutremur, ce alerteaza centrala cu aproximativ 30 secunde inainte (pentru Vrancea) ca unda de soc sa loveasca, iar procedura de inchidere a reactoarelor (SCRAM) dureaza in jur de 2 secunde. In cazul unei averii majore, intreaga regiune este inundata (fiind amplasata sub nivelul marii, langa Dunare), fapt care incetineste foarte mult emanatia radiactiva si deteriorarea suplimentara a reactoarelor.

  • Postat de Vasile - YO6EX (yo6ex) la 2017-09-12 19:14:29 (ora Romaniei)
  • @ YO8SGM: Un exemplu concret este in USA unde retaua de radio urgenta a radioamatorilor lucreaza direct sub coordonarea Garzii Nationale. In general cam peste tot retelele de radioamatori lucreaza sub coordonare civila si nu au nici-o treaba cu armata, care are alt rol. Dupa cum pui problema, nu se poate face nimi in acest sens. Eu as fi curios sa stiu dta ce faci concret in practica? Ca de teorie suntem satui.

  • Postat de Mircea - YO4SI (yo4si) la 2017-09-14 23:44:08 (ora Romaniei)
  • Hai sa ne imaginam: E pace. Si deodata o urgie naturala face sa cada toate formele de comunicare ale unui cetatean normal. Adica telefonul
    mobil si telefonul fix. Omul n-a patit nimic dar este interesat de ce fac rudele, prietenii sau cunostiintele de la distanta. Nu are nici energie electrica. Poate are un radio pe baterii si asculta stiri ingrozitoare. E speriat. Aici poate interveni vecinul radioamator, care mereu a fost obisnuit sa faca din sfoara bici. Are inca bateriile incarcate. Poate are si un mic grup electrogen. Da apel si cauta un coleg radioamator din zona afectata unde locuieste cel drag vecinului. Radioamatorii se pun in miscare si culeg informatii. Nici nu ma gandesc la faptul ca institutiile oficiale sa nu fie pregatite pana la cele mai mici amanunte pentru astfel de situatii. Deci trebuie ca radioamatorii sa stie ca au LIBER la a discuta orice ca sa ajute.
    Altfel nu vad decat a accesa bani din fonduri publice, ca multi alti baieti destepti.
    Imediat dupa 22 decembrie 1989, Fery = YO4PX, a facut zile intregi trafic, ca sa linisteasca pe cei din afara ca ai lor sunt bine si ca nu sunt printre cei 60000 de victime. Dadea si telefoane. Pe banii lui.
    Eu nu vreau sa ma salveze un radioamator. Nu am incredere. Vreau SMURD-ul ! Hemoragia mi-o opresc singur. Cu aerul vad eu ce fac. Va salut !

  • Postat de Razvan - YO9IRF la 2017-09-15 14:56:17 (ora Romaniei)
  • Cred ca nu s-a inteles bine rolul dezbaterii. Miza e ca radioamatorismul sa isi arate utilitatea pentru societate in ziua de azi, sa isi justifice alocarile de frecvente si eventual sa aduca motive pentru care activitatea noastra ar fi protejata si incurajata. Asta ar putea include mai mult suport si intelegere din partea autoritatilor sau drepturi incadrate legal (de exemplu, o "lege a antenelor").

    Radioamatorismul a avut odata un rol util pentru societate: era in avangarda cercetarii si dezvoltarii tehnicii radio. Din pacate acum a ramas foarte in urma: nu numai ca nu generam nici un progres dar probabil 90% din radioamatori au pierdut contactul cu tehnica radio moderna.

    Singura contributie reala pe care o putem aduce e sa oferim un canal de comunicatii de rezerva pentru autoritati, atunci cand canalele oficiale nu sunt disponibile. Atat. Nu ne pricepem la primul ajutor, nu ne pricepem la scos oameni de sub daramaturi, nu stim a coordona actiuni umanitare si aloca resurse, nu ne pricepem decat la a transmite un mesaj dintr-un loc in altul. Asta e singurul mod in care putem sa aratam ca suntem necesari societatii, ca meritam alocarile alea de banda si ca am putea avea pretentii la legi ale antenelor. Altfel, suntem doar niste oameni cu un hobby la fel ca multi altii, hobby care ne bucura doar pe noi dar care tine ocupate cateva segmente importante de spectru si are pretentia sa impanzeasca orasul de sarme si piloane. Ca si cum Calea Victoriei ar fi tot timpul inchisa de catre cei de la automobilism cu masinile lor galagioase.

    Ca sa fim o adevarata retea de transmitere de informatii in situatii de urgenta, trebuie sa fim organizati, sa respectam niste proceduri, sa avem echipamentele potrivite si sa avem exercitii periodice la activ. Fiecare sa stie exact ce trebuie sa faca.

    Abordarea lui YO8SGM nu cred ca se potriveste. Sigur, disciplina si coordonarea sunt esentiale ca o retea sa functioneze eficient, dar nu suntem structura militarizata iar intr-o situatie de urgenta fiecare are cu totul alte prioritati individuale. Nu stii pe cine te poti baza si cat timp. Solutia e o retea distribuita, ce se poate organiza ad-hoc in baza unor proceduri de trafic cunoscute, cu un protocol deja stabilit pentru relatia cu autoritatile.

    Atentie insa, situatia in care acest canal alternativ de comunicatii e cu adevarat necesar (si nu mai mult incurca) e posibil sa nu existe niciodata. Capacitatea retelelor de telefonie mobila e infinit mai mare acum decat era atunci cand picau de Anul Nou, au alimentare de back-up si multiple linii de interconectare, comunicarea prin satelit e foarte accesibila iar potentialul unui dezastru de proportii apocaliptice care sa scoata pe linie moarta toate sistemele e mult prea mica. Nu avem tornade, inundatiile sunt doar probleme la nivel local iar infrastructura de telecomunicatii si alimentare cu energie nu e atat de vulnerabila nici la cutremure mari.

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Consultare publică privind radioamatorismul pentru situații de urgență"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact