hamradioshop.ro
Articole > Echipamente si constructii radio Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

YO8F - un nou repetor UHF in Masivul Ceahlau

Adrian Lupascu YO8SAL

Ideea unei alternative la repetorul VHF instalat pe varful Toaca, a aparut cu cativa ani in urma, pe masura ce conditiile QSO-urilor realizate prin intermediul acestuia s-au tot inrautatit poate si datorita diverselor echipamente comerciale instalate acolo.

La nici 3 luni dupa inlocuirea repetorului YO8Y cu unul dual, digital/analogic, primul repetor Yaesu C4FM din YO, aceeasi echipa din Iasi gaseste "planetele aliniate" pentru instalarea lui YO8F, repetor UHF pe Vf. Toaca din Masivul Ceahlau. Pentru week-endul 18 – 19 iulie, prognozele se anunta a fi bune, lumea pare a fi disponbila pentru deplasare, gasim si cazare, doar cu "dl Calu", mai trebuie rezolvat.

De ce trebuie un cal? Ar fi fost bun un elicopter, dar colegul nostru Andrei YO8SGC, zboara prin alte parti ale tarii in aceste zile si numai cu urgente medicale... hi

Repetorul trebuie instalat pe Vf. Toaca, la 1900 metri altitudine, iar "casa" in care va functiona este o cutie metalica, izolata termic, de dimensiuni nu tocmai mici. Si mai este si suportul de antena, facut sa reziste la intemperiile vremii de pe varf. Cutia si suportul cintaresc intre 40 si 45 kg, greutate nu tocmai comoda pentru membrii expeditiei noastre. Sa nu uitam: repetorul, elementele de prindere, suruburi, piulite, kit-uri impamintare, antena, cablu antenna, fai, masina de gaurit, burghie, aparate de masura, mancarea si apa ...etc

Asa ca "domnu" calu" este o solutie, pentru transportat cutia si suportul de antena pina la cabana meteo la 1800 metri.

Am plecat din Iasi, in seara zilei de vineri 17 iulie. Echipa e formata din 2 masini si "cei 7 fantastici" : YO8SDE-Florin, YO8RFJ-Cristi, YO8TCP-Cristi cu QRPP Daniel, care formeaza un echipaj, si YO8TRF-Florin cu QRPP Ionut, YO8SAL-Adrian in al doilea echipaj. Cazare la o cabanuta la poalele muntelui, la intrarea in Parcul National Ceahlau.

YO8RFJ-Cristi, YO8SAL-Adrian, nea Gicu cabanierul,
YO8TRF-Florin, Ionut, YO8SDE-Florin, YO8TCP-Cristi

A doua zi, sambata dimineata, am servit micul dejun intr-un peisaj montan parca scos din basme. Apoi am asteptat sa apara "domnu calu". Cind am avut confirmarea telefonica ca au plecat spre izvor, am urcat in masini, am platit biletele de acces in Parcul National Ceahlau si am urcat pina la Schitul Stanile. De aici, mai incet, am urcat cu masinile pina la izvor, inca vreo 3,5 km. Este limita la care se poate urca cu auto. Am parcat pe marginea prapastiei si am impartit pe rucsaci/oameni tot ce trebuie urcat pe varf. Am protejat spatele prietenului nostru cabalin cu paturi si citeva presuri, ca sa nu il jeneze incarcatura din metal. Am legat pe cal cutia si suportul antenei. Din pacate, insotitorul calului nu a adus un samar, specific acestui tip de carausie. Asa ca tot drumul, Constantin (sosit in zona sambata dimineata) si Florin-YO8SDE, au tot echilibrat incarcatura de pe spatele calului.

Temperaturile ridicate ale zilei, au cerut multa apa pentru oameni, dar si pentru cal. A fost adapat "radioamatoriceste", la izvorul de la Manastirea Ceahlau, cu o sticla taiata ca o uluca.....

Calul ne-a ajutat pana la cabana meteo, 1800 metri asl, mai sus panta e prea abrupta pentru el. Am "multumit" insotitorului lui "domnu calu", am mangiiat calul pe coama, pentru ajutorul si efortul depus si ne-am luat ramas bun. De la 1800 la 1900 metri, Florin YO8SDE si Constantin, un prieten de drumetii montane a lui YO8SDE, au carat cu spatele cutia si repetorul. S-a folosit metoda 4x4 : 2 bete + 2 picioare.... Hi

Suportul de antena a fost provocarea lui Daniel, baiatul lui YO8TCP. Partea buna a acestei aventuri, este faptul ca Daniel s-a hotarit sa dea examene pentru indicativ la sesiunea din toamna.

Ceilalti din grup, au urcat dupa puterea si posibilitatile fiecaruia...

Pe varf, am impartit sarcinile si fiecare a trecut la executare...hi

Cristi-YO8RFJ s-a ocupat de montare suport antena, montare antena, pozare si fixare cablu de coborire, kit-uri impamintare. A lucrat pe pilon, echipat cu ham, carabiniere si tot ce trebuie pentru astfel de lucrari.

Florin – YO8TRF a fost "sef electrician" pentru cabluri electrice, stechere, prize.

Florin – YO8SDE a vopsit si ermetizat cutia.

Adrian – YO8SAL a montat repetorul in cutie, conexiuni radio, cablare ventilatoare.

Cristi – YO8TCP si Daniel au facut poze si au dat o mina de ajutor cind a fost nevoie.

Ionut (13 ani), baiatul lui Florin-YO8TRF ne-a alimentat cu apa si a dat ajutor celor care-l solicitau.

Pe scurt, toata echipa a pus suflet si nu doar la instalarea acestui repetor.

YO8SDE-Florin, YO8TCP-Cristi, YO8TRF-florin, YO8RFJ-Cristi, Ionut, YO8SAL-Adrian - (Daniel-fotograf)

S-a trecut la teste radio.

La prima "strigare" raspunde YO8SGC-Andrei din Bacau... Uauuuuu... Q5 de ambele parti, cu statii portabile. Urmeaza Suceava, Iasi, Botosani.... Controalele de Q5 ne umpleau inimile de bucurie.

Am terminat de legat cu tie-suri, izolat conexiunile, finalizat kit-urile de impamintare, ermetizat cutia cu silicon, montat lacatele ...hi. Am adunat resturile si am ecologizat locul faptei.

Veneau nori negri dinspre muntii Bistritei. Nici nu incepusem sa incepem coborirea, cand ne-a prins ploaia. A plouat pana am ajuns la 1800m la cabana meteo, sub stresinile careia se adunasera toti turistii prinsi in zona de ploaie. Am stat si noi aproape 10 minute, pina s-a oprit de turnat din ceruri. Tot drumul, am facut teste radio pe repetorul abia montat. Controalele primite si aprecierile corespondentilor, ne-au umplut de multumire si am constatat ca ... nu am baut atita apa degeaba....

Am coborit la cabana Dochia, unde am facut popas o jumatate de ora, sa mancam ceva si sa bem un ceai, era "doar" ora 17 si plecasem de la 8 dimineata. Apoi am coborit prin Stanile, la masini. Din cauza efortului depus, muschii picioarelor nu prea mai ascultau comenzile, iar soferii nostri au avut de furca cu pedalele de la masini.

Am ajuns la cabana de la poalele muntelui unde suntem cazati si unde ne-am intins un pic muschii si oasele...

Aici e momentul sa aducem multumiri lui Andrei-YO8SGC si Mihai-YO8SGU, care au contribuit la achizitionarea antenei, construirii cutiei si suportului antenei. Reglajele repetorului au fost facute cu profesionalism pe analizor de radiocomunicatii de catre Dorin-yo8tdc si Johny-YO8SIW.

Repetorul functioneaza foarte bine, de pe oricare din cele 7 coline ale Iasi-ului si poate fi accesat cu statia portabila. Este instalat in aceiasi locatie si pe acelasi pilon cu digipeaterul YO8A-2, un alt proiect al grupului nostru.

Cateva detalii tehnice ale repetorului YO8F:
- frecventa receptie: 438,100 MHz cu ton CTCSS 88,5
- frecventa emisie: 438,700 MHz
- statii Motorola GM360
- filtru duplexor Celwave
- antena fara contragreutati: CATC 440/G3 cu gain 3dB
- cablu antena H1000
- sursa 29A
- ID-er cu PIC16F84 – YO8F kn26xx - (si un beep de curtoazie)

Pentru useri este necesar ton CTCSS de 88,5Hz doar la emisie.

QSO-urile cu Attila, YO6HSH aflat la cabana Piatra Mare, ne confirma faptul ca repetorul functioneaza bine.

O simulare pentru aria de de acoperire arata ca mai jos:

Poate nu e lipsit de interes faptul ca si acest repetor este realizat fara sponsorizari, din banii proprii a citorva radioamatori. Proiectul nu apartine de vreo firma, fundatie, club sau federatie.

Adrian Lupascu YO8SAL

Articol aparut la 7-8-2015

8661

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (32)

• Postat de Cristi - YO6OEJ la 2015-08-07 19:18:55 (ora Romaniei)
  • Felicitări pentru iniţiativă şi determinarea cu care aţi finalizat acest proiect.
    73 !

• Postat de Edi - YO9IBC la 2015-08-07 19:41:38 (ora Romaniei)
  • Felicitari pentru munca depusa! Ar trebui ceva acumulator de back-up acolo...
    Shiftul este de doar 600khz in UHF? Stiam ca e 7,6Mhz.

• Postat de Adrian - YO8SAL la 2015-08-07 19:57:51 (ora Romaniei)
  • Salut Edi. Din viteza am scris frecventa gresit. Shiftul este de 7,6 MHz
    ...corect este:-frecventa receptie: 431,100 MHz cu ton CTCSS 88,5 Hz
    Scuze de eroare.
    Multumim de aprecieri!
      Comentariu modificat de admin.

• Postat de Ioan Mircea Radutiu - YO3AOE la 2015-08-08 08:08:57 (ora Romaniei)
  • Iata ca totusi mai exista oameni,in speta radioamatori inimosi si altruisti.Sincere felicitari! pentru frumoasa realizare si multumiri! calduroase pentru efortul fizic si material depus pentru beneficiul colectivitatii noastre.Toate cele bune! si functionare impecabila cit mai indelungata.

• Postat de Pit - YO3JW la 2015-08-08 11:05:41 (ora Romaniei)
  • Trebuie sa recunosc ca m-am uitat pe harta sa vad daca si locatia mea din KN35FC intra in zona de acoperire. Din pacate se pare ca nu!
    Doresc sa multumesc colegilor din Iasi pentru efortul depus, atat de cei mai in varsta, cat si de noii autorizati. Acestia din urma vor prelua "povara" dezvoltarii radioamatorismului, atat la noi, cat si pe plan general.
    Sa fie intr-un ceas buna. Viata lunga lui YO8F!

• Postat de Elvis - YO7MG la 2015-08-08 13:19:30 (ora Romaniei)
  • Felicitari celor care au participat la montarea acestui repetor.O sa monitorizez frecventa pe diverse inaltimi in judetul Mehedinti sa vad daca-l receptionez.Imi inchipui efortul depus la transport si montarea echipamentului...la fel am patit si eu(adevarat,n-a fost nevoie de "domnu calu") la montarea lui YO7MG-2.Si eu am optat pt montarea echipamentului in exterior pt a nu fi nevoit de fiecare data sa cer cheile "gazdei".In schimb am optat sa montez cutia repetorului la 5-6m inaltime pe pilon contra eventualilor curiosi...73 numai bine, succes in continuare -YO7MG , Elvis.

• Postat de TUTUNEA DAN - YO8COP la 2015-08-08 15:25:26 (ora Romaniei)
  • Felicitari si un RESPECT deosebit pentru echipa

• Postat de Morel - 4X1AD (4x1ad) la 2015-08-08 15:56:30 (ora Romaniei)
  • Intr-o epoca in care ocupatia preferata a multora dintre noi este sa ne vaicarim ca nu ni se da, nu ni se face, nu ni se spune, nu ni se..., este reconfortant sa vezi ca inca exista grupuri si radioamatori altruisti care fac multe si vorbesc putin.

Toata stima celor care se pun umarul la proiecte pentru folosul intregii comunitati si le si duc la bun sfarsit. Acesta este adevaratul spirit al radioamatorismului.

Felicitari tuturor celor care au contribuit la acest proiect.

73 de Morel, 4X1AD ex.YO4BE

• Postat de Adi - YO8RZZ la 2015-08-08 22:22:44 (ora Romaniei)
  • Felicitari tuturor celor care au participat direct sau indirect la aceasta actiune. Sa-i uram noului repetor o functionare indelungata.

• Postat de Petrica STOLNICU - YO9RIJ la 2015-08-08 22:55:07 (ora Romaniei)
  • FELICITARI!
    La un moment dat credeam ca doar o echipa mica mai doreste ca lucrurile sa evolueze in YO, dar se pare ca m/am inselat! Sunt bucuros pentru asta! Eu zic sa stati "tuned" cum spune romanul, pentru ca se pare ca vom avea mult de lucru la nivel de tara. ARR nu doarme! 73!

• Postat de Edy - YO5VAE la 2015-08-09 02:17:40 (ora Romaniei)
  • Salut baieti si felicitari pentru realizari. Se pare ca hamspiritul inca nu a murit! Succes in continure si la mai mare!
    PS. Sunt curios cu ce program ati facut simularea acoperirii? Multumesc.
    73 de YO5VAE - Edy

• Postat de Lucian DAMIAN - YO8SSB (yo8ssb) la 2015-08-09 08:39:55 (ora Romaniei)
  • Felicitari pentru realizare si articol !!! Un repetor foarte bun pentru zona noastra si nu numai. In ceea ce priveste echipa, sper sa reziste in timp si sa va aud si in concursurile de UUS, unde suntem tot mai putini.

73 de YO8SSB!

• Postat de Marius - YO6RK (yo6rk) la 2015-08-09 21:17:02 (ora Romaniei)
  • Felicitari pentru realizare! Ma bucur ca proiectul a fost definitivat, regretul meu e ca nu am putut ajunge si eu la munca si la re/intalnirea cu niste oameni deosebiti!

73!

• Postat de Alin - YO9JNX (yo9jnx) la 2015-08-10 09:51:35 (ora Romaniei)
  • Articol frumos, ingrijit si plin de peripetie .Felicitari grupului de radioamatori pentru reusita si pentru efortul depus. 73 de YO4JNX

• Postat de Victor - YO3HQN la 2015-08-10 10:08:48 (ora Romaniei)
  • Felicitari, sa mearga cat mai mult si cat mai bine - ne auzim pe el din Ciucas - vad ca e verde zona si sunt convinsa ca merge impecabil de la 1500 m in sus cu vedere nordica

• Postat de Seby - YO8SSH la 2015-08-10 10:28:22 (ora Romaniei)
  • Felicitari pentru reusita organizatorica ! Este placut sa vezi ca radioamatorii inca se mai pot reuni in jurul unui proiect.

• Postat de Lucian - YO5OXJ la 2015-08-10 14:01:10 (ora Romaniei)
  • Felicitari pentru efortul depus si pentru lucrare :)

• Postat de Bogdan - YO8STB la 2015-08-10 16:38:24 (ora Romaniei)
  • Pentru YO5VAE -> Simularea a fost facuta de YO8SDE cu ajutorul RadioMobile varianta on-line.
    Pentru YO9RIJ -> Puteti sa detaliati " ARR nu doarme! " ?
    Pentru echipa din Iasi - Felicitari !!!!!!

• Postat de TITI AILINCAI - YO8MI la 2015-08-10 17:32:32 (ora Romaniei)
  • Felicitari Adrian tie, si echipei.Sanatate si sa continuati tot asa."IASUL nu doarme"si vorba lui Morel, "fapte nu vorbe" YO8MI TiTI!!!!4408

• Postat de Toader Marius - YO7BBE la 2015-08-10 18:51:52 (ora Romaniei)
  • Din toata inima felicitari stimati colegi.Nu ar fi rau daca il dotati si cu un akumulator tampon,pentru a fi ori cand si in ori si ce conditii QRV si in reteaua de urgenta. In 1997 am montat pe Vf. Matau 1o19 m,repetorul yo7Z,unul din primele 10 repetoare la acea data.In actiunile la care am participat impreuna cu formatiile ISU a demonstrat totala eficienta a comunicatiilor in caz de urgenta pe repetoare,dar si participarea efectiva a radioamatorilor. Urari de bine Dlor si eventual,la o buna vedere la SIMPO 2015 Cluj. Marius.

• Postat de Dan - YO3GH (yo3gh) la 2015-08-10 20:16:25 (ora Romaniei)
  • Felicitari echipei , acestea sunt cele mai mari realizari ptr radioamatorismul YO , repetoarele si intretinerea lor . Jos palaria ptr cei care fac asta !

• Postat de Cristi Mitroi YO3GWM - YO3GWM la 2015-08-10 22:58:41 (ora Romaniei)
  • Felicitari echipei si cat mai multe QSO-uri pe repetor.

• Postat de Ana-Maria Lupascu - YO8SAM la 2015-08-11 01:04:08 (ora Romaniei)
  • BRAVO TATI, FELICITARI ,,,,LA TOATA ECHIPA

• Postat de Adi - YO8RHI la 2015-08-12 11:31:17 (ora Romaniei)
  • Multumim pentru repetoare! Fara voi ar fi fost 3 repetoare mai putin in YO!Sper ca urmatorul sa fie in 1296Mhz!
      Comentariu modificat de admin.

• Postat de Tibi - YO5OFT la 2015-08-12 17:55:49 (ora Romaniei)
  • felicitari!!! am totusi o nedumerire: functioneaza cu shift de 600khz? fiind in UHF, nu ar trebui sa aiba un shift de 7,6 Mhz?

• Postat de Adrian - YO8SAL la 2015-08-12 21:57:44 (ora Romaniei)
  • YO5OFT-Tibi - am specificat mai sus, in al 3-lea post, ca am scris frecventa gresit in articol. Scuze. Repetorul este clasic, cu shift de 7,6 MHz.
    Multumim tuturor pentru felicitari si aprecieri!
      Comentariu modificat de admin.

• Postat de vivi - YO8SCI la 2015-08-12 22:25:01 (ora Romaniei)
  • BRAVO FELICITARI ADY,FELICITARI LA TOATA ECHIPA SPER SA RECEPTIONEZ BINE SI DE LA POIANA MARULUI MALINI SUCEAVA KL KN 37 AJ 73...

• Postat de Ion - YO8RXK la 2015-08-13 21:04:47 (ora Romaniei)
  • Felicitări echipei de temerari pentru această acţiune utilă cât şi pentru captarea în echipă a celui mai tânăr pasionat şi poate viitor radioamator, multe '73 !

• Postat de Cristi - YO8BPS la 2015-08-18 04:43:03 (ora Romaniei)
  • Felicitari Adrian , pentru tine si pentru echipa care a finalizat acest proiect ! Mi-ar fi placut mult sa fiu in zona si sa incerc sa va ajut un pic , macar cu prezentza. Un gind bun pentru toti amicii de la club si sper sa ne vedem la anul in 2016 ! 73's ! Cris YO8BPS - N2NDV

• Postat de gica70 - YO8SBG la 2016-01-19 11:34:53 (ora Romaniei)
  • Si eu regret ca nu am putut ajuta cu nimic. Felicitari tuturor si mai ales lui Adrian, radioamatarul cu inima de ..argint. Sunt sigur ca nu ar refuza pe nimeni daca i-ati cere Ag pentru placute!

• Postat de Razvan M - YO6NAM la 2017-07-31 23:04:07 (ora Romaniei)
  • Bravo! Frumos lucrat, frumos povestit, detalii excelente. In perioada in care ati montat repetorul eu am lipsit din peisaj si abia acum am descoperit articolul cu ajutorul lui Silviu YO9RVE. Asa cum se spune ca mai bine mai tarziu decat niciodata, profit acum de ocazie sa va felicit. Bravo!

• Postat de Mihai Cernat - YO3IFZ la 2018-01-26 11:43:34 (ora Romaniei)
  • Bravo !
    Aprecieri !

Scrieti un mic comentariu la acest articol!

Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "YO8F - un nou repetor UHF in Masivul Ceahlau"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *

Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.

Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.